Poradzenie sobie ze strachem jest łatwiejsze niż sądzisz. Przekonaj się.

Jak pisałem w poprzedniej części – każdy z nas się czegoś boi. Najczęściej dotyczy to jakichś zmian w życiu i nieznanych konsekwencji, które się z nimi wiążą. Z poprzedniego artykułu, który znajdziesz tutaj, dowiedziałeś się, że nigdy nie pozbędziesz się strachu przed nieznanym. Możesz jedynie nauczyć się działać pomimo niego.

Dzisiaj pokażę Ci jak zminimalizować poczucie lęku, które wiąże się z jakąś konkretną sprawą w Twoim życiu. Wszystko sprowadzi się do przekonania Cię, że jesteś sobie w stanie poradzić nawet z najczarniejszym scenariuszem.

Technika, którą za chwilę poznasz, pochodzi z pierwszej książki Tima Ferrisa The 4-Hour Workweek, w której autor zachęca do spróbowania bardzo odważnego stylu życia. Oczywiście wiąże się to z potężnym strachem, który dosyć łatwo można zneutralizować. Jak?

Skonfrontuj się ze swoim lękiem

Dobra wiadomość jest taka, że nie musisz tego robić w rzeczywistości. Żeby zmniejszyć poczucie strachu wystarczy, że dokonasz konfrontacji we własnej głowie. Ta technika pomogła wielu ludziom. Poskutkowała także w moim przypadku, dlatego bardzo cieszę się, że teraz Ty ją poznasz i wykorzystasz.

Zadam Ci kilka pytań, a Twoim zadaniem jest na nie odpowiedzieć. Najlepiej przy użyciu kartki i długopisu. Jeżeli potrzebujesz, to przygotowałem dla Ciebie pdf z pytaniami, który możesz pobrać.

Jeżeli naprawdę zależy Ci na zmianie swoich emocji, to wzięcie udziału w ćwiczeniu jest konieczne. Samo przeczytanie artykułu może być ciekawą lekturą, ale nic nie zmieni. Mimo, że ćwiczenie jest łatwe, to wymaga czasu i poświęcenia. Nie spiesz się więc.

Gotów? Zaczynamy!

1. Czego naprawdę chcesz?

Co jest dla Ciebie naprawdę ważne? Co chciałbyś zmienić? Co Ci nie odpowiada? Żeby w ogóle przystąpić do ćwiczenia, powinieneś jasno określić tę rzecz, która budzi w Tobie lęk.

2. Co najgorszego może się wydarzyć?

Określ najczarniejszy scenariusz, w którym dzieje się wszystko to, czego chcesz uniknąć i czego boisz się najbardziej. Napisz to. Wprost. Bądź odważny i stań twarzą w twarz z tym co najgorsze oraz najstraszniejsze.

Prawdopodobnie najgorsze rzeczy, których się boisz, wiążą się z:

  • utratą czegoś,
  • odrzuceniem Cię przez innych.

Przelej na papier każdą rzecz, której się boisz.

3. Jak sobie z tym poradzisz?

W przypadku wielu ludzi, samo określenie najczarniejszego scenariusza, powoduje zmniejszenie strachu. Większość myśli sobie: Wow. W sumie, to wszystko nie jest aż takie straszne. To właśnie siła konfrontacji.

Nadszedł czas dokonać ostatecznego zniszczenia (a przynajmniej znacznego zmniejszenia) lęku. Dla każdej negatywnej rzeczy, która może Ci się przydarzyć, napisz przynajmniej jeden sposób, w jaki sobie z nią poradzisz.

Prawdopodobnie okaże się, że to co się może wydarzyć jest odwracalne, a Ty jesteś sobie w stanie poradzić z niepożądanymi konsekwencjami. To pozwala spojrzeć na marzenia w całkiem nowym świetle. Nagle to co Cię powstrzymywało rozpada się w drobny pył i przestaje Cię nękać.

Strach ma tylko wielkie oczy.

4. Jak możesz się przygotować?

Bardzo często lęk przed nieznanym wynika z braku porządnego przygotowania. Chcesz założyć firmę, ale nie wiesz jak sobie poradzisz? A ile książek na temat prowadzenia własnej działalności przeczytałeś? Chcesz zmienić pracę, ale boisz się, że nie znajdziesz nowej? A ile czasu spędziłeś na badaniu rynku?

Nauka i przygotowanie sprawiają, że nieznane zaczyna być znane. Skoro coś znasz, to wiesz jak powinieneś działać, a to dodaje pewności siebie.

Przestań się skupiać na strachu, a zacznij myśleć nad tym, co możesz zrobić, aby poznać nieznany teren, w który chcesz się wybrać. Ktoś, kiedyś na pewno był już w Twojej sytuacji i jakoś sobie z nią poradził. Być może napisał o tym artykuł lub książkę. Twoim zadaniem jest ją znaleźć.

Poznałeś dziś naprawdę skuteczną technikę, która pozwala pozbyć się lub zmniejszyć poczucie strachu. Mam nadzieję, że będziesz o niej pamiętał i skorzystasz z niej wielokrotnie. Jeśli wykonałeś ćwiczenie, to prawdopodobnie przekonałeś się, że faktycznie działa.

A jak Ty radziłeś sobie z lękiem? Na ile Twój sposób przypomina ten, o którym dziś przeczytałeś?

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip