W artykule przeczytasz na temat kolejnych pięciu negatywnych emocji. Będą to: rozczarowanie, wina, przytłoczenie, nieudolność i samotność. Zapraszam.

Zanim zaczniesz warto zapoznać się z pierwszą częścią, którą znajdziesz tutaj.

6. Rozczarowanie

Znane również jako bycie zawiedzionym, smutnym lub pokonanym. Odczuwasz rozczarowanie gdy wiesz, że Twoje oczekiwania na jakiś temat nie zostaną spełnione. Emocja jest dobra, ponieważ pokazuje, że masz wysokie standardy. Niestety często trudno im sprostać.

W przypadku rozczarowania powinieneś zmienić swoje oczekiwania i dopasować je do aktualnego stanu rzeczy. Czujesz rozczarowanie i jest to doskonała okazja, aby wyciągnąć wniosek na przyszłość, tak żebyś nie znalazł się ponownie w tej sytuacji. Warto także postawić sobie nowy inspirujący cel i zrobić coś w kierunku jego realizacji. Nigdy nie zostawiaj siebie bez celu. Musisz mieć wizję, żeby mieć po co wstawać każdego ranka.

Zdaj sobie również sprawę z tego, że to co często wydaje się beznadziejne teraz, w dłuższej perspektywie wychodzi nam na dobre. Nie spisuj więc wszystkiego na straty.

7. Wina

Podobne emocje to żal i wyrzuty sumienia. Wina pojawia się, gdy sam pogwałciłeś ważny dla Ciebie standard lub zasadę. Rozwiązanie jest jedno: upewnić się, że nigdy więcej tego nie zrobisz. Wina sprawia, że żyjesz tym w co wierzysz, ponieważ nie daje Ci spokoju, kiedy robisz coś sprzecznego ze sobą.

Pierwszym krokiem jest akceptacja. Musisz się przyznać przed sobą, bez żadnych wymówek, że schrzaniłeś. Następnie przysięgnij, że zrobisz wszystko co w Twojej mocy, aby to negatywne zachowanie się nie powtórzyło. Dobrze jest rzutować na przyszłość, czyli wyobrazić sobie w głowie przyszły scenariusz, w którym mógłbyś potencjalnie powtórzyć złe zachowanie, ale w swojej wyobraźni postąp właściwie.

8. Nieudolność

Pojawia się w momencie gdy nie jesteś w stanie zrobić czegoś, co powinieneś zrobić. Przeważnie oznacza, że nie posiadasz wystarczających umiejętności, aby zająć się danym zadaniem. Potrzebujesz więcej: strategii, wiedzy, narzędzi, zrozumienia i pewności siebie. Te rzeczy przychodzą tylko poprzez pracę więc warto zacząć się rozwijać.

Reakcja na nieudolność sprawia, że się uczysz i jesteś bardziej pomocną jednostką dla innych. W przypadku tej emocji warto sobie zdać sprawę z kilu rzeczy:

  • rozwiniesz swoje kompetencje, a więc staniesz się lepszym człowiekiem,
  • nie musisz zrobić zadania idealnie, jakość przyjdzie wraz z ilością,
  • skoro już wiesz co masz robić, nie powinieneś czuć się nadal nieudolny, ponieważ odzyskałeś kontrolę.

9. Przytłoczenie

Znane jako przeciążenie, smutek, bezradność. Pojawia się w momencie gdy nie posiadasz sensu działania lub w Twoim życiu pojawiły się negatywne wydarzenia, albo ludzie, na których nie masz wpływu. Być może masz nierealistyczne oczekiwania wobec siebie i świata. Może próbujesz zrobić zbyt wiele lub zbyt szybko. Powinieneś przede wszystkim dokonać ponownej ewaluacji tego co dla Ciebie najważniejsze w danej sytuacji.

Zdecyduj co jest najważniejsze i skup się na tym. Uporządkuj wszystko co masz do zrobienia według priorytetu. Znajdź w tym co robisz prawdziwy sens. Przestań myśleć o tym, czego nie możesz kontrolować i skup się na tym co możesz kontrolować.

10. Samotność

Znana jako poczucie odosobnienia lub izolacji. Wiadomość, którą niesie ta emocja jest oczywista: musisz nawiązać kontakt z ludźmi.

Czy zdajesz sobie z tego sprawę czy nie – dookoła są ludzie, którym zależy na Tobie. Jesteś więc w stanie od razu nawiązać z kimś kontakt i zakończyć samotność. Zanim to zrobisz, zastanów się jakiej relacji potrzebujesz. Przyjacielskiej? Rodzinnej? Intymnej? Powierzchownej?

Ważne jest podjęcie działania natychmiast.

Pamiętaj, że jakość Twojego życia, to jakość emocji, których regularnie doświadczasz. Znajomość i rozumienie negatywnych emocji są bardzo ważne, ponieważ pozwalają Ci podjąć działanie, które przywróci balans w Twoim życiu. Taki też był cel tego artykułu.

Jeśli ten tekst wniósł wartość do Twojego życia, to proszę o polubienie go na Facebooku.

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip