Wydaje się, że niektórych emocji lepiej unikać, ponieważ nie są zbyt przyjemne. Tak naprawdę każda z nich niesie wiadomość, że powinieneś coś zmienić. Poznaj znaczenie swoich emocji i lepiej zrozum siebie.

Temat wydaje się banalny. Emocje? Przecież wiem o co chodzi. Czasem się boję, czasem jestem poirytowany. Jak już dłużej nie mogę tego znieść, to jem coś smacznego, napiję się, pogadam z bliską mi osobą. Generalnie zrobię coś, żeby przestać czuć się źle.

Problem tkwi w tym, że ludzie skupiają się na tym jak stłumić negatywne emocje. Zamiast tego warto się przyjrzeć jaki problem kryje się za daną emocją i rozwiązać go. Czasem zobaczenie tego co nas naprawdę gryzie nie jest łatwą rzeczą i właśnie dlatego napisałem ten artykuł.

Tony Robbins w swojej książce Awaken the Giant Within zaprezentował czytelnikom doskonałe narzędzie – słownik emocji, czyli łopatologiczne wyjaśnienie wiadomości, która kryje się za każdym negatywnym uczuciem.

Kiedy po raz pierwszy przeczytałem ten fragment książki, wszystko się rozjaśniło i wreszcie zrozumiałem o co chodzi z emocjami. Dlatego temat uważam za bardzo ważny i postanowiłem napisać o tym artykuł. Zanim zaczniemy, miej świadomość, że wychodzę z założenia, iż każda emocja jest dobra i pożądana. Bez emocji nie miałbyś (nie czułbyś) pojęcia, że coś nie gra w Twoim życiu.

1. Dyskomfort

Znany jest również jako nuda, niecierpliwość, niepokój, lekki strach lub zakłopotanie. Uczucie dyskomfortu to wiadomość od Twojej podświadomości, że stać Cię na więcej. W tej sytuacji powinieneś zmienić, albo to co właśnie robisz (na stałe), albo to jak widzisz daną sytuację. Innymi słowy zacznij działać, aby być lepszym człowiekiem, albo zacznij patrzeć na daną sytuację inaczej, ponieważ aktualnie masz jakieś kiepskie przekonanie na dany temat.

Kiedy czujesz dyskomfort dobrze jest jasno określić czego naprawdę chcesz od życia i od siebie. Jeśli już wiesz czego chcesz, powinieneś stworzyć nowy plan działania, ponieważ to co robisz aktualnie się nie sprawdza. Być może wystarczy zwykła zmiana opinii na dany temat pod wpływem przemyśleń.

2. Strach

Znany jako niepokój, lęk, przerażenie. To dopiero nieprzyjemna emocja. Niesie jednak całkiem czytelną wiadomość. Oczekujesz na coś i nie jesteś wystarczająco przygotowany. Strach jest bardzo silnym czynnikiem motywującym do lepszego przygotowania się.

Kiedy odczuwasz strach dobrze jest pomyśleć nad tym co możesz jeszcze zrobić, aby zwiększyć swoje kompetencje i poznać zagadnienie. Często wystarczy przygotowanie mentalne i konfrontacja swoich aktualnych przekonań z rzeczywistością. Aby poradzić sobie ze strachem ważne jest poczucie, że zrobiłeś wszystko co w Twojej mocy, aby było dobrze oraz świadomość tego, że bardzo niewiele sytuacji okazuje się tak złych jak sądzimy.

3. Ból

Czujesz się zraniony przeważnie w dwóch przypadkach:

  • Twoje oczekiwania nie zostały spełnione,
  • straciłeś coś.

Być może utraciłeś poczucie bycia szanowanym lub docenianym. Być może nie czujesz się kochany. W takiej sytuacji dobrze jest się zapytać czy faktycznie coś utraciłeś i czy faktycznie ktoś próbował Cię zranić. Być może to tylko Twoja przesadzona wizja tego co się stało.

4. Złość

Znana również jako urażenie, wściekłość, podrażnienie. Pojawia się gdy jakaś Twoja zasada lub standard zostały naruszone przez kogoś lub przez Ciebie samego.

W takiej sytuacji zanim zaczniesz próbować się bronić, warto pomyśleć czy aby na pewno druga osoba świadomie naruszyła Twoją zasadę. Być może w ogóle nie wiedziała, że taką masz lub że to takie ważne dla Ciebie.

Pomyśl także czy standard/reguła, która została naruszona jest słuszna. Być może kierujesz się w życiu nieadekwatnymi zasadami, które szkodzą zarówno Tobie jak i innym. Zapytaj siebie czy faktycznie jasno komunikujesz swoje zasady innym? Czy ludzie wiedzą jak ważne są dla Ciebie? Ty powinieneś o to zadbać. Zastanów się czy w dłuższej perspektywie dana osoba się o Ciebie próbuje troszczyć, czy faktycznie chciała źle?

5. Frustracja

Doskonała emocja, która mówi Ci, że mógłbyś sobie poradzić znacznie lepiej niż aktualnie się to dzieje. Frustrację czujesz wtedy, gdy rozwiązanie danego problemu jest bardzo blisko, ale to co aktualnie robisz, nie działa. Sygnał jest jasny: bądź bardziej elastyczny w swoim podejściu do problemu.

W momencie gdy odczuwasz frustrację powinieneś oderwać się od zadania i spróbować pomyśleć nad innymi rozwiązaniami. Warto skorzystać z gotowców – popytaj lub poczytaj o ludziach, którzy przebrnęli przez problem, z którym się zmagasz. Pamiętaj, że frustracja oznacza bycie blisko przełomu, a więc jest świetną okazją do zwiększenia kompetencji i rozwoju.

W tej części to wszystko. W kolejnym artykule przeczytasz o takich emocjach jak: rozczarowanie, wina, przytłoczenie, nieudolność, samotność. Mam nadzieję, że po przeczytaniu powyższych akapitów sporo spraw się rozjaśniło. Dla mnie ta wiedza była bardzo przydatna jeśli chodzi o radzenie sobie z różnymi problemami i mam szczerą nadzieję, że będzie taka dla Ciebie.

część 2

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip