Dowiedz się jak zwiększyć możliwości mózgu. Niezależnie od tego, czy jesteś przedsiębiorcą, pracownikiem, studentem, uczniem – poznane w tym artykule wskazówki pomogą Ci zwiększyć jego wydajność i potencjał.

Jak zwiększyć możliwości mózgu

Otwórz swoje ciało

Pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić z samego rana, jest wypicie 1-2 szklanek wody. W trakcie snu nie dostarczasz wody do organizmu. Kiedy wstajesz, jesteś wysuszony. Zamiast zaczynać dzień od kawy, szczerze polecam czystą, niegazowaną wodę mineralną.

Otwórz swoje ciało na cały dzień. Jak to zrobić? Najlepszą opcją jest lekki trening i ćwiczenia rozciągające, a następnie prysznic. Jeśli nie masz czasu lub chęci, weź sam prysznic, albo zrób ćwiczenia rozgrzewające i rozciągające. Potem warto przemyśleć i zapisać sobie, co dziś masz do zrobienia. Jakie są Twoje cele w życiu i jak dzisiaj możesz je pchnąć do przodu? Dzięki temu rozpoczniesz swój dzień, z czystą wizją tego, co chcesz osiągnąć, a to połowa sukcesu!

Wykorzystaj potęgę drzemek

Większość ludzi pracuje najlepiej rano i wieczorem. Uczniowie w szkołach są najbardziej aktywni i chętni do brania udziału w ćwiczeniach, właśnie w tych dwóch porach dnia. W trakcie wczesnego popołudnia wszyscy stają się leniwi, ospali, ich energia spada. To najlepszy czas na drzemkę. Nasze ciało i umysł działają dużo lepiej, jeśli śpimy dłużej nocą, a następnie krótko wczesnym popołudniem.

Drzemki mają ogromny wpływ na funkcje poznawcze mózgu, pamięć oraz kreatywność. Są szczególnie ważne w przypadku osób, które muszą dużo zapamiętywać, np. uczniów i studentów. Podczas drzemki zachodzi transfer informacji z pamięci krótkoterminowej do długoterminowej. Jeśli uczysz się zbyt długo bez snu, to w pewnym momencie osiągasz limit tego, co możesz zapamiętać. Pomimo Twojego wysiłku w głowie zostaje coraz mniej. Takim zresetowaniem naszych możliwości zapamiętywania, jest właśnie sen.

Dlatego rewizję materiału najlepiej zrobić przed pójściem spać. Istnieje cała masa eksperymentów, które potwierdzają, że osoby wyspane radzą sobie podczas testów dużo lepiej niż niewyspane.

Naostrz swoją siekierę

Być może słyszałeś historię o drwalu, który uparcie ścinał drzewa swoją siekierą, zamiast od czasu do czasu zrobić sobie przerwę, aby ją naostrzyć. W efekcie ściął mniej drzew i był bardziej zmęczony. Analogia jest prosta do zapamiętania, ale dużo trudniejsza do zaaplikowania.

Ostrzenie siekiery oznacza konserwację i rozwój najcenniejszego zasobu, jaki masz – Ciebie.

Psychologowie już dawno zauważyli, że człowiek, który nie jest zadowolony ze swojego życia osobistego, odnosi częste porażki w życiu zawodowym. Człowiek, który nie jest zadowolony z życia zawodowego, negatywnie oddziałuje na swoje życie osobiste.

Nasz mózg, ciało, różne dziedziny życia nie są czymś oddzielnym! Wszystko to stanowi część większej całości – nas. Brak równowagi i zaniedbanie jednego aspektu życia, zawsze odbije się na pozostałych. Działa to również w drugą stronę – sukcesy na danym polu, wpłyną pozytywnie na inne sfery.

Nasz mózg jest w stanie być skupionym średnio przez 90 minut, po czym potrzebuje przynajmniej 20-minutowej przerwy. W jednym ze swoich artykułów: Jak relaksował się Einstein? opisałem, jak powinien wyglądać dobry odpoczynek. W skrócie – leżenie przed TV, czytanie gazet, picie lub jedzenie, to niezbyt dobry sposób na przerwę. Nasz umysł wtedy praktycznie nie odpoczywa i wracamy do swojej pracy, mając wrażenie, że naszej przerwy nigdy nie było.

Wypoczywaj aktywnie

Powinniśmy zrobić coś kreatywnego i nieprzypominającego wcześniejsze zajęcie – oddać się malowaniu, medytacji, albo grze na instrumencie. Takie czynności pobudzają prawą półkulę mózgu i pozwalają wypocząć lewej. Taki odpoczynek niemal gwarantuje odświeżenie umysłu i wzmocnienie skupienia.

Spędzaj czas na łonie natury

W swojej książce Focus: The Hidden Power of Excellence, Daniel Goleman opisuje pewien eksperyment, który polegał na zbadaniu, jak bardzo zrelaksują się osoby spacerujące przez miasto, kontra osoby spacerujące przez spokojny park.

Okazało się, że uwaga konieczna do poruszania się po mieście jest na tyle wzmożona, że nie pozwala na wystarczające zrelaksowanie się oraz zresetowanie możliwości uwagi i skupienia.

Spędzanie czasu na łonie natury, w spokojnym, świeżym otoczeniu zapewnia doskonały odpoczynek. Istnieją również badania, z których wynika, że uczniowie mają większe chęci do nauki, jeśli są otoczeni przez przyrodę, zamiast siedzenia w klasie.

Reasumując

Zapewne zauważyłeś, że na efektywną pracę naszego mózgu, kluczowy wpływ na odpoczynek. Ważne jest to, żeby był on odpowiedni, ponieważ wbrew pozorom, nie wszystko, co wygląda jak odpoczynek, przynosi wymierne korzyści z punktu widzenia naszej produktywności.

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip