Wystarczy znać jedną, prostą regułę.

Regułę dowodu społecznego. Wyobraź sobie, że jesteś sam w klubie. Nie znasz nikogo. Wyszedłeś, aby poznać nowych ludzi. Podchodzisz więc do grupki nieznajomych, przedstawiasz się i próbujesz wkręcić w towarzystwo. Niestety nowo poznani, są średnio zainteresowani. W końcu nic o Tobie nie wiedzą.

Teraz wyobraź sobie sytuację, że wśród grupki ludzi, do której właśnie zmierzasz, znajduje się Twój przyjaciel. Podchodzisz, on przedstawia Cię wszystkim. Mówi, że jesteś świetnym gościem, po czym opowiada krótką i zabawną historyjkę, w której pomogłeś mu w czymś. Cała grupa jest Tobą zainteresowana. Wszyscy uśmiechają się i traktują Cię bardzo ciepło.

Wyobraź sobie teraz, że jesteś znaną i szanowaną osobistością. Powiedzmy aktorem z hitu filmowego. Tak jak w pierwszej sytuacji, nie znasz nikogo w klubie. Podchodzisz do grupki nieznajomych i przedstawiasz się. Wszyscy od razu Cię rozpoznają. Zaczynają być dla Ciebie piekielnie mili i są zainteresowani wszystkim co mówisz.

Pomimo, że Ty cały czas jesteś sobą. Ani gorszy, ani lepszy – ludzie traktują Cię w inny sposób. Tak naprawdę, Ty nie musiałeś robić nic, aby Cię polubili. Dlaczego? Tak właśnie działa reguła dowodu społecznego.

Zasada ta, opisana w książce Wywieranie wpływu na ludzi mówi, że większość, podejmie decyzję na podstawie decyzji większości. Chodzi o to, że jeśli społeczność zadecyduje, że coś jest dobre, to najprawdopodobniej Ty zadecydujesz tak samo. Reguła ta działa jeszcze mocniej, gdy są to ludzie podobni do Ciebie. Wtedy naprawdę trudno się oprzeć i mieć odmienne zdanie.

Z tą zasadą, wiąże się także reguła autorytetu. Mówi ona, że dużo łatwiej ulegniemy sugestiom osób, które uważamy za autorytet. W drugiej z trzech sytuacji, które przedstawiłem Ci na początku, to właśnie dzięki niej, bez żadnego wysiłku wszyscy Cię polubili. Jeśli w grupie ludzi znajduje się Twój znajomy, to posiada już autorytet społeczny. Wszyscy go znają i ufają mu. Dlatego, gdy przedstawił Ciebie, zgodnie z zasadą autorytetu, wszyscy traktują Cię w sposób równie zaufany, jak jednego ze swoich.

Podobnie, gdy jesteś kimś powszechnie znanym, zwłaszcza aktorem. Ludzie sławni posiadają autorytet społeczny, wszyscy ufają im bardziej. Jak myślisz, dlaczego w różnych reklamach banków, lub produktów, biorą udział znani aktorzy czy sportowcy? Czy Marek Konrad, jest specjalistą od ubezpieczeń i funduszy inwestycyjnych? Absolutnie nie. Jest on natomiast znaną osobą. Jeśli on ręczy za coś i poleca, to ma to dla nas dużo większe znaczenie, niż miałby to robić ktoś obcy. W reklamach często biorą udział zwykli aktorzy, przebrani za lekarzy czy dentystów. Są to zawody, którym przypisuje się automatycznie zaufanie. Sam fakt bycia specjalistą w jakiejś dziedzinie, ma również podobny wpływ.

Czy znasz już odpowiedź, na pytanie zadane w tytule? Aby łatwo i szybko przekonać ludzi do siebie, skorzystaj z reguły autorytetu i dowodu społecznego. Znajdź wspólnych znajomych. Idź do miejsca, gdzie ludzie znają Cię. Zrób coś, co sprawi, że w oczach innych będziesz wyglądał na kogoś zaufanego. Media skutecznie robią to w reklamach, czemu Ty nie miałbyś robić tego samego?

Oczywiście w granicach uczciwości.

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip