Jak wyróżnić się profesjonalizmem podczas rozmowy o pracę?

Z ostatnich artykułów, które opublikowałem na blogu, mogłeś się dowiedzieć:

Masz już trochę pojęcia o temacie pracy. Wiesz czego powinieneś oczekiwać, czego szukać. Rozumiesz jaki wpływ faktycznie będzie miała pensja na Twoje życie. Jesteś świetnie przygotowany. Nie do końca. Pozostały jeszcze dwie kwestie:

  • jak zaprezentować się z najlepszej strony,
  • jak spędzić czas w pracy maksymalnie produktywnie.

Dziś poruszę kwestię rozmowy o pracę, a konkretnie tego, jak powinieneś rozmawiać o swoim przyszłym dochodzie.

Zanim przyjdzie co do czego

Nawet nie zdajesz sobie sprawy jak często ludzie kłamią w swoich CV. Nie jest to coś wyjątkowego czy rzadkiego. Zdarza się to notorycznie, na porządku dziennym. Nie dziw się więc pracodawcom, że wolą zatrudnić kogoś z polecenia, niż sprawdzać kilkaset CV, z których większość będzie stekiem bzdur.

Ostatnio byłem na prezentacji jednej z większych firm technologicznych (jest duża szansa, że Twój telefon jest tej marki), której nazwę pominę. Została zorganizowana na mojej uczelni. Został poruszony temat rekrutacji, a konkretnie tego co wpisać w CV. Otóż powinny się tam znaleźć wyłącznie aktualnie informacje. To znaczy, że jeśli kiedyś się czymś zajmowałeś, a dziś nie koniecznie pamiętasz jak się to robi, lepiej nie wpisywać tego w rubryce z umiejętnościami.

Podczas rozmowy o pracę będą dociekliwi i raczej na pewno zapytają Cię o to. Jeśli nie odświeżysz swojej wiedzy, to wypadniesz słabo. Tutaj dochodzimy do kolejnej kwestii – przygotuj się. Odśwież swoją wiedzę, bądź przygotowany na trudne pytania z zakresu swojej dziedziny. Nie licz, że jakoś to będzie.

Przygotuj się też na pytania w stylu: czego oczekujesz od firmy?, czego możemy się spodziewać po Tobie?, jakie są Twoje największe zalety?, z kim lubisz, a z kim nie cierpisz pracować?, jakie są Twoje plany na przyszłość?, jakiego wynagrodzenia się spodziewasz?

Wybierz odpowiednią chwilę

Jeśli chcesz wyjść na profesjonalistę, to nie poruszaj tematu wynagrodzenia, dopóki nie zostaniesz o to zapytany. Twój pracodawca wie, że tę kwestię należy z Tobą omówić. Nie martw się, że zostaniesz w coś wrobiony.

Podczas rozmowy skup się na zaprezentowaniu siebie, swoich zalet i umiejętności (twardych oraz miękkich) z jak najlepszej strony. Na tym etapie dużo ważniejsze jest zorientowanie się czy chcesz w ogóle pracować w danej firmie, czy dane stanowisko Ci odpowiada itp.

Ile jesteś w stanie zaakceptować?

Bardzo ważne jest przemyślenie sobie, na jaką minimalną kwotę jesteś się w stanie zgodzić. To zadanie do domu. Poczekalnia w firmie lub środek rozmowy, to nie miejsce na podjęcie takiej decyzji. Wymaga to czasu i spokoju. Weź pod uwagę standard życia, który jesteś w stanie zaakceptować, wydatki, potrzeby, ewentualnie drugie źródło dochodu.

Jaka jest średnia pensja na Twoim stanowisku?

Orientuj się. Inaczej źle skończysz. W internecie jest mnóstwo stron, które dostarczają informacji na temat przeciętnego zarobku na danym stanowisku. Wystarczy wpisać w GOOGLE: ile zarabia i poszperać. To nie takie trudne, a da Ci pojęcie czego możesz i powinieneś się spodziewać.

Popytaj znajomych. Większość ludzi podzieli się z Tobą informacją na temat swoich zarobków. Aby grzecznie i konkretnie załatwić tę sprawę, nie powinieneś pytać ile zarabiasz? Zamiast tego warto posłużyć się poniższym sformułowaniem:

Rozglądam się za pracą na stanowisku programisty PHP. Oczekuję pensji w granicach 4-5 tysięcy złotych. Czy to rozsądne wynagrodzenie?

Oszacuj swoją wartość

W wielu przypadkach pensja zależy od doświadczenia, wykształcenia, umiejętności dodatkowych itp. W związku z tym warto prowadzić dokumentację swoich osiągnięć i projektów. Czy dostałeś jakieś szczególne wyróżnienia? Czym możesz się pochwalić? Oczywiście nie rzucaj wyłącznie słowami. Uwiarygodnij swoją wypowiedź jakimiś dodatkowymi materiałami.

Weź pod uwagę inne korzyści

Wynagrodzenie jest ważne. To prawda, ale dodatkowe korzyści, które proponuje Twój pracodawca, mogą być równie sporo warte. Wszelkie dodatkowe profity oraz możliwości zarobku są równie ważne. Może masz szanse na premie i bonusy. Może masz okazję dorobić sobie w jakiś inny sposób, przykładowo procent od sprzedanej usługi, albo zysk od zdobytego klienta.

Oprócz czysto materialnych korzyści, warto rozważyć równie ważne sprawy, takie jak:

  • satysfakcja z pracy – pamiętaj, że wiele osób ceni sobie ją bardziej niż pieniądze,
  • środowisko pracy – pomyśl jak będziesz się dogadywał ze współpracownikami, czy biuro i tryb pracy jest dla Ciebie odpowiedni,
  • bycie członkiem organizacji – czy wyznajesz te same wartości, które wyznaje Twoja nowa firma, czy Twoje podejście do pracy jest spójne z nią,
  • lokalizacja – oczywista i ważna kwestia, czy będziesz miał problemy z dojazdem, czy podróż ukradnie Ci dużo czasu.

Mam nadzieję, że ten artykuł rozwiał Twoje wątpliwości jeśli chodzi o kwestię pensji. Z pewnością warto stosować się do wskazówek, które Ci proponuję. Dzięki nim zachowasz się godnie i profesjonalnie, a jednocześnie zadbasz o swój interes.

Zachęcam do komentowania, dzielenia się artykułem i lajkowania. Jeśli interesuje Cię ten temat i chciałbyś w przyszłości dowiedzieć się więcej, napisz komentarz.

Kolejny i ostatni artykuł z tej serii poruszy ważny temat – jak być produktywnym i jak to sprytnie pokazać ludziom w Twoim środowisku, w taki sposób, abyś był doceniony. Zapraszam już niedługo.

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip