Krok drugi – zrozum innych.

Jeśli chcesz, aby ludzie Cię lubili oraz stali się Twoimi przyjaciółmi, musisz być na nich otwarty. Najlepszym sposobem na zbudowanie silniej więzi jest sprawić, aby drugi człowiek czuł, że go naprawdę rozumiesz. Każdy z nas jest inny, miał inne dzieciństwo, innych rodziców oraz doświadczenia. To oznacza, że widzimy cały świat inaczej niż pozostali. Mało tego, prawdopodobnie gdybyś przeżył to samo co ja, byłbyś bardzo podobny, a może nawet taki sam.

Wyobraź sobie, że każda osoba, którą spotykasz ma okulary w innym kolorze. Dzięki temu, patrząc na tę samą rzecz, wszyscy widzą ją odrobinę inaczej – po swojemu. Dlatego nigdy nie wolno być złym na ludzi, którzy są inni, nie rozumieją nas, albo nie widzą spraw tak jak my widzimy.

Żeby pozbyć się wszelkich uprzedzeń, a tym samym stać się bardziej łagodnym i zwinnym w kontaktach międzyludzkich, warto wiedzieć, dlaczego ludzie postępują tak jak postępują. Co nimi kieruje? Jeśli zrozumiesz drugiego człowieka, będziesz potrafił odpowiednio dopasować siebie, w taki sposób, żeby Cię polubił, stał się Twoim przyjacielem lub zrobił to o co go prosisz.

W poprzedniej części omówiłem jedną z podstawowych różnic międzyludzkich – jeśli jesteś introwertykiem, to trudniej będzie Ci się dogadać z ekstrawertykiem. To, że ktoś jest zawsze cichy, albo duszą towarzystwa, nie oznacza, że powinien być taki jak ty. Jeśli chcesz się dobrze porozumieć z tą osobą, to wiedza i zrozumienie jej zachowania, da Ci ogromną przewagę i pozwoli się odnaleźć w trudnych sytuacjach.

Różnice w reprezentacji świata

Nie widzisz oczami i nie słyszysz uszami. Te części ciała przechwytują tylko bodźce i przesyłają do Twojego mózgu, który następnie je przetwarza. Każdy z nas odzwierciedla świat w swojej głowie i wierzy, że to rzeczywistość. Prawda jest taka, że to bardzo subiektywne doświadczenie. Na dodatek każdy człowiek robi to nieco inaczej, używając innych zmysłów do opisania tego co przeżywa. Nazywa się to systemem reprezentacji. Podstawowe jakie wyróżniamy to:

-wzrokowy – tacy ludzie często oddychają płytko, mówią szybko i piskliwie. Kiedy o czymś opowiadają, widzą obrazy przed oczami, dużo gestykulują,
-słuchowy – cechą charakterystyczną jest łatwe rozpraszanie przez hałas. Często człowiek używający tego systemu reprezentacji, prowadzi wewnętrzny dialog z samym sobą, poruszając przy tym ustami. Mówi melodyjnie i rytmicznie. Oczekuje informacji zwrotnej podczas konwersacji,
-kinestetyczny – osoby charakteryzują się głębokim oddechem, mówią powoli, używają przemyślanych słów,
-dialog wewnętrzny – ludzie charakteryzujący się częstym przeprowadzaniem w swojej głowie rozmów. Budują skomplikowane zdania, zagłębiają się w szczegóły, szukają logiki i sensu.

Oczywiście korzystamy ze wszystkich systemów reprezentacji, ale każdy z nas ma jeden dominujący. Dodatkowo używamy częściej słów, charakterystycznych dla naszego systemu. Przykładowo kiedy słuchowiec powie to brzmi świetnie, wzrokowiec powie to wygląda ciekawie. Będą oni zwracać uwagę na różne rzeczy w każdej sytuacji, co może doprowadzać do konfliktów i nieporozumień.

Od teraz jesteś mądrzejszy i wiesz, żeby się nie denerwować, ponieważ to niczyja wina, że ktoś Cię nie rozumie. Po prostu widzi sprawy inaczej niż Ty. Wyobraź sobie, że kinestetyk, który mówi wolno, w sposób przemyślany, chce porozumieć się ze wzrokowcem, który czuje się najlepiej, kiedy szybko nawija. Katastrofa! Ale nie dla Ciebie, ponieważ od teraz jesteś mądrzejszy.

Podobieństwo czy różnica

Oto mały test – wyobraź sobie dwie monety o różnych nominałach, leżące obok siebie. Przykładowo 1 zł i 2 zł. Co możesz o nich powiedzieć? Niby oczywiste prawda? Nieprawda. Jedna osoba powie, że to dwa takie same elementy, oba okrągłe i oba to monety, ale druga osoba nie zauważy podobieństwa i powie, że są to całkowicie dwie różne rzeczy, przecież na jednym pisze 1, a na drugim 2 i na dodatek mają inny kolor! Która z nich ma racje? Obie. Dlaczego?

Ponieważ każdy człowiek dokonując porównań kieruje się dwiema strategiami – szukając podobieństw, albo szukając różnic. To znaczy, że jeśli dla Ciebie dwie monety są bardzo podobne i praktycznie nie ma między nimi wielkiej różnicy, to dla innego człowieka może nie być pomiędzy nimi żadnego powiązania. W ogóle się nie zrozumiecie. Ty będziesz skupiał się na podobieństwach, a ktoś inny na różnicach.

Większość ludzi kieruje się szukaniem podobieństw, ale nie wszyscy. Może to mieć krytyczne znaczenie w negocjacjach, wyobraź sobie, że chcesz pożyczyć od kolegi 100 zł. Wcześniej pożyczyłeś od niego 50 zł i oddałeś mu bez problemu, więc czemu miałby Ci nie pomóc ponownie? No właśnie. Dla niego, to poważna różnica, czy pożycza Ci 100 zł czy 50 zł i decyzja może nie być taka oczywista. Dla niego, nie będzie ważne podobieństwo do poprzedniej sytuacji, ale różnica która zachodzi aktualnie.

Pożądasz czy unikasz?

Wyobraź sobie, że chcesz zaproponować płci przeciwnej wyjście na wspólny obiad. Ty stawiasz, dodatkowo będzie to w miłej restauracji mającej ciekawy, egzotyczny klimat. Druga osoba nie jest do końca przekonana, więc Ty wymieniasz wszelkie zalety – darmowy obiad, miło spędzony czas, poznanie nowego miejsca w mieście. Bez skutku, nie chce się zgodzić. Co możesz zrobić? Zamiast mówić co zyska, mówisz więc czego uniknie. Zaczynasz opowiadać, że jeśli wyjdzie z Tobą nie będzie nudzić się sama w domu, uniknie standardowego obiadu, a na dodatek nie straci pieniędzy. Stała się magia i postawiłeś na swoim. Dlaczego?

Każdy z nas przy podejmowaniu decyzji znów kieruje się dwiema strategiami. Jedni ludzie chcą wiedzieć jak skorzystają, co im to da, jaki będzie ich zysk. Inni ludzie skupią się wyłącznie na tym, czego będą mogli uniknąć, jak dana rzecz pozwoli im ominąć to, czego nie lubią.

Wiedza, którą poznałeś w tym artykule jest kluczowa jeśli chodzi o dobrą komunikację z innymi. Ludzie różnią się, czasem drastycznie, ale każdy z odpowiednim podejściem jest w stanie zrozumieć innych, a tym samym wnieść coś pozytywnego do ich życia. Stąd jest bardzo krótka droga do budowania silnych i pozytywnych relacji międzyludzkich.

Mam nadzieję, że ta wiedza była ciekawa i pomocna. Jeśli masz jakieś pytania lub przemyślenia, proszę zostaw komentarz. W następnym artykule poznasz konkretnie – co robić i czego nie robić, aby ludzie Cię lubili i pamiętali o Tobie.

cz. 3

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip