W poprzedniej części zdemaskowałem fałszywe przekonania na temat asertywności. W tym artykule przeczytasz o kilku technikach, które pomogą Ci zwiększyć pewność siebie podczas konfrontacji z innymi.

Artykuł jest bardzo mocno powiązany z poprzednią częścią. Z tego powodu jeżeli jej nie czytałeś tutaj nadrobisz zaległości.

Krok 1: określ sytuacje, w których potrzebujesz być bardziej asertywny

Jeśli naprawdę zależy Ci na zwiększeniu swojej asertywności, powinieneś zaangażować się w dzisiejsze ćwiczenia. Od samego czytania nic się nie zmieni.

Pierwszy krok polega na sporządzeniu listy (koniecznie na kartce lub komputerze) sytuacji, w których czujesz, że brak Ci asertywności. Uświadom sobie, że jesteś niepewny siebie w konkretnych sytuacjach lub w towarzystwie konkretnych ludzi.

Prawdopodobnie kiedy szorujesz zęby, albo jesteś w towarzystwie przyjaciela, nie czujesz, że brak Ci asertywności. Być może problem pojawia się:

  • z konkretnym typem ludzi (np. osoby starsze, na wyższych stanowiskach, płeć przeciwna, krewni, Twój partner),
  • w określonych sytuacjach (np. kiedy chcesz kogoś skomplementować, zwrócić komuś uwagę, powiedzieć, że się myli).

Uświadom sobie gdzie leży problem. Pomyśl o tym czego się boisz. Co by się stało gdybyś był asertywny? Przeanalizuj poprzedni artykuł i zastanów się czy Twoje obawy są uzasadnione.

Krok 2: przetestuj inny schemat zachowania

Skoro nie jesteś asertywny w określonych sytuacjach lub z określonymi ludźmi, ponieważ boisz się czegoś, to najprawdopodobniej wchodzisz w jakiś schemat zachowania i myślenia. Czas to zmienić.

Zaplanuj co powiesz i zrobisz kiedy ponownie znajdziesz się w problematycznej sytuacji. Owszem, nie jesteś w stanie przewidzieć szczegółów, ale liczy się to, że przyzwyczaisz siebie (i swój umysł) do tego, że postępujesz inaczej niż zwykle. Stwórz plan postępowania w trudnej sytuacji.

Jeżeli masz taką możliwość, to przećwicz sytuację z drugą (neutralną) osobą. Następnie zamień się z nią rolami. Wciel się w obie strony. Postaraj się zrobić wszystko, aby urealnić swoje ćwiczenie. Poniżej kilka zasad dobrej komunikacji, które pomogą Ci klarownie przekazać swoje myśli.

  • Unikaj długich wyjaśnień. Staraj się skupić na tym co ważne.
  • Patrz na swojego rozmówcę. Utrzymuj spokojny ton głosu.
  • Jeśli wierzysz, że masz rację, nie przepraszaj i nie uniżaj się. Asertywność to stawianie siebie na równi z innymi.
  • Bądź grzeczny, ale pewny siebie.
  • Staraj się zrelaksować. Nie próbuj być agresywny.
  • TV uczy ludzi nadrabiać brak kompetencji emocjami, co jest śmieszne i niepoważne. Bądź opanowany.

Krok 3: urzeczywistnij zmianę

Naturalne jest, że być może będziesz czuł się zdenerwowany. Spróbuj działać zgodnie z planem i nie przejmuj się, jeżeli coś pójdzie nie po Twojej myśli. Chodzi przede wszystkim o Ciebie i zmianę schematu.

Po wszystkim przeanalizuj swoje zachowanie. Doceń siebie i te momenty, w których postąpiłeś dobrze. Zastanów się co mógłbyś poprawić i jak to zrobisz następnym razem.

W tej części to wszystko. Trzecia część z tej serii będzie poświęcona konkretnym technikom radzenia sobie w bardzo specyficznych sytuacjach:

  • konfrontacja z bliskimi,
  • konfrontacja z nieznajomymi,
  • przyjmowanie krytyki.

Oczywiście na temat tego jak radzić sobie w powyższych sytuacjach powstały całe książki. Ja postaram się jedynie naświetlić problem i zaproponuję kilka przykładowych rozwiązań.

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip