Dlaczego ćwiczysz, jesz zdrowo, liczysz kalorie i ciągle stoisz w miejscu ze swoją wagą? To częstszy problem niż Ci się wydaje. Oto 11 najpopularniejszych powodów.

Sam przechodziłem przez ten problem. Zacząłem ćwiczyć i owszem na początku widziałem efekty. Ćwiczyłem coraz więcej i więcej, ale w którymś momencie przestałem chudnąć. Sprawa była boleśnie oczywista i prosta – trzeba coś zmienić. W moim przypadku należało zrezygnować z pysznych obiadów i słodziutkiej kawy. Mimo, że pozostałe posiłki były całkiem rozsądne, to najtrudniej było zrezygnować z tych dwóch rzeczy.

Z czasem nauczyłem się przyrządzać jeszcze zdrowsze posiłki, a obiad zastąpiłem równie pyszną, ale znacznie zdrowszą wersją. Efekty znów zaczęły się pojawiać. Jedzenie to główna, ale nie jedyna przyczyna problemów z utratą wagi. Tę oczywistą, czyli niećwiczenie i jedzenie rzeczy tuczących, pominę ;).

Zakładam więc, że próbujesz stracić wagę, robisz coś w tym kierunku, ale efekty się nie pojawiają lub przestały się pojawiać.

1. Zjadasz kalorie, które spaliłeś

Ćwiczenia fizyczne są trudne i wymagające, ale nie dają nieziemskich efektów. Najszybszą i najbardziej efektywną drogą do schudnięcia jest odpowiednia dieta. Kropka. To jak jesz w 70%-90% wpłynie na Twoją sylwetkę. To jak ćwiczysz tylko w 10%-30%.

Często ćwiczenia stają się wymówką na zasadzie: ćwiczyłem dziś więc nie zaszkodzi zjeść coś lepszego, albo zjem sobie teraz, a jutro poćwiczę trochę dłużej, żeby to spalić.

Wniosek? Ćwiczenia nie dają aż tak dużych efektów jak jedzenie. Nie przeceniaj ich i nie używaj jako wymówki, aby zjeść lub wypić coś ekstra.

2. Polegasz tylko na ćwiczeniach

To powtórka punktu powyższego. Po co? Żeby zaakcentować jak ważny jest to aspekt. Ćwiczenia same w sobie dają efekty, ale żeby schudnąć potrzeba zmian w diecie. Jeśli jesteś zdrowym człowiekiem i nic Ci nie dolega, to gwarantowana metoda na schudnięcie brzmi: jedz mniej kalorii, ćwicz. To naprawdę takie proste. Z drugiej strony trudne, bo wymaga dużej dyscypliny oraz wysiłku zarówno psychicznego jak i fizycznego.

3. Ćwiczenia przestały stanowić wyzwanie

Staraj się regularnie podnosić przysłowiową poprzeczkę. Jeśli w zeszłym tygodniu robiłeś serie po 30 s, w tym tygodniu rób po 35 s, albo zwiększ ich intensywność. Skoro przestałeś widzieć efekty, to szansa jest duża, że Twoje ciało się przyzwyczaiło. Zmień coś. Może potrzeba Ci innych ćwiczeń, może warto spróbować robić je o innej porze dnia.

Najpierw ćwiczyłem późnym wieczorem. Kiedy zacząłem ćwiczyć o poranku, przed śniadaniem, zauważyłem lepsze efekty. Obecnie staram się ćwiczyć 1,5-2 godziny po obiedzie i widzę jeszcze lepsze efekty. Oczywiście nie wymyśliłem tego sam, ale sięgnąłem do odpowiednich źródeł.

4. Nie jesz tak zdrowo jak sądzisz

Większość ludzi uważa, że je całkiem dobrze. Głównym powodem jest brak wiedzy na temat zdrowego, lekkiego odżywiania. Na oko i w porównaniu z innymi wygląda zdrowo, więc pewnie zdrowe. Poza tym nikt nie chce przyznać, że jego sposób odżywiania jest tuczący.

Szukanie informacji oraz interesowanie się tematem nie jest łatwe. Jest trudne i trzeba to przyznać. Z drugiej strony naprawdę warto. Opłaci się.

Ludzie przyrządzają pyszne mięso i otaczają je 1 cm panierki. Podają bardzo zdrowe warzywa ze znaczną ilością szkodliwych przypraw lub sosów. Niby zdrowe, przecież warzywa. Niestety wszelkie dodatki też mają znaczenie. Jedzenie posiłków przygotowanych w restauracjach lub barach jest ryzykowne, bo nie masz pewności co zostało dodane do potrawy. Ponadto, przetworzone jedzenie uważa się w ogólności za niezdrowe.

Nie rób założeń, że jesz zdrowo. Zamiast tego poszukaj wiedzy i upewnij się, że tak jest lub nie jest.

5. Robisz złe ćwiczenia

Oczywiście nie ma czegoś takiego jak złe ćwiczenia. Ćwiczenia są dobre, zależy co chcemy osiągnąć. Świat ćwiczeń fizycznych jest bardzo duży i na początku cała ta wiedza jest przytłaczająca. Można spotkać się z wieloma sprzecznymi na pozór teoriami. Wszystkie ćwiczenia powodują spalanie ekstra kalorii. Oczywiście nie ma złotej reguły, ale statystyki pokazują, że najkorzystniej na proces spalania tłuszczu wpływają ćwiczenia HIIT lub cardio.

Na ten temat rozpisałem się w artykule: Jak schudnąć i zbudować zgrabną sylwetkę? Poznaj metodę HIIT. Jeśli jesteś zainteresowany dobrymi ćwiczeniami, to warto przeczytać.

Na dzisiaj to wszystko. Kolejne 6 powodów poznasz już niebawem. Zapraszam.

część 2

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip