Jak zwiększyć produktywność, zwielokrotnić osiągnięcia i spotęgować sukces? Prowadź zapiski.

Dzisiejszy artykuł jest kontynuacją poprzedniego. Jeśli tego nie zrobiłeś, przeczytaj najpierw poprzednią część: klik.

Do tej pory dowiedziałeś się, że sam fakt regularnego mierzenia postępów, powoduje ich wzrost. Nawet jeśli nie robisz wcale danej czynności. Jednym z najlepszych sposobów zmotywowania się jest prowadzenie dziennika, w którym codziennie zapisujesz, czego dziś dokonałeś. Dlaczego? Ponieważ każdego dnia przypominasz sobie co chciałeś zrobić i widzisz co faktycznie zrobiłeś. Stajesz się świadom swojego braku postępów, a to bolesne. Tak bolesne, że w końcu zmusisz się do zrobienia czegoś po to, aby móc wpisać w dzienniku: wreszcie!

Jak więc widzisz umiejętność tworzenia notatek jest kluczowa i dziś dowiesz się jak to robić.

Zalety własnego dziennika

Poza oczywistym faktem, że to co zapisujesz regularnie będzie wzrastać, istnieją także inne psychologiczne korzyści posiadania dziennika. Przede wszystkim podczas przelewania myśli na papier zwrócisz uwagę na swoje życie. Będzie to czas refleksji i wniosków. Normalnie podczas zwykłego dnia, nie zawsze mamy czas na chwilę w ciszy, wyłącznie dla siebie. Dziennik będzie Cię motywował, abyś usiadł na chwilę i pomyślał o swoim życiu.

Istnieją badania, które mówią, iż prowadzenie dziennika zwiększa inteligencję. Geniusze tacy jak da Vinci, Einstein, Newton, Faraday posiadali własne dzienniki. Więcej na ten temat pisałem w artykule: Jak zostać geniuszem. Ostrzegam, że artykuł napisałem jakiś czas temu i mój sposób notowania zmienił się od tamtej pory. Czytając dalej, dowiesz się jak.

Oczywiście istnieją różne podejścia do posiadania dziennika. Jedni uważają, że nie powinien on być prowadzony regularnie, powinien zawierać opisy emocji i wydarzeń. Ponieważ artykuł dotyczy zwiększania osiągnięć, to sposób prowadzenia dziennika, który poznasz, będzie nastawiony na pomoc w osiąganiu sukcesów.

Rodzaje

Istnieje bardzo dużo różnych sposobów prowadzenia własnych zapisków. Przedstawię Ci te, z których sam korzystałem.

Podstawowym dziennikiem jest dziennik papierowy. Powinien być mały i poręczny, tak żebyś mógł go zawsze zabrać ze sobą. Należy postarać się o ładną okładkę i jakiś wyjątkowy długopis. Chodzi o to, żebyś patrząc na niego miał wrażenie, że to coś ważnego, a nie jakiś świstek papieru.

Jeśli nie posiadasz smartfona, albo innego urządzenia, to papierowy dziennik będzie musiał Ci wystarczyć. Na dłuższą metę technologia jest bardziej wygodna, ale nie posiada takiego uroku jak zwykły dziennik i pisanie długopisem. Zauważ, że najpierw będziesz śledzić jedną dziedzinę swojego życia, ale z czasem może pojawić się ich więcej. Warto mieć to na uwadze tworząc jakieś zakładki w swoim notatniku, które będą przewidziane na inną kategorię notatek. W najgorszym wypadku będziesz musiał nosić przy sobie kilka różnych notatników, a to mało wygodne, czyż nie?

Kolejnym rodzajem dziennika jest aplikacja na smarfonie, tablecie lub laptopie. Najlepiej sprawdzi się ta na smartfonie, ponieważ masz go przy sobie zawsze i wszędzie. Ja korzystałem z Evernote, ale przy dużej ilości notatek i notatników trudno mi się było odnaleźć.

Dziennik w postaci arkusza kalkulacyjnego to rodzaj, którego aktualnie używam i sprawdza się najlepiej. Jego wadą jest to, że musisz się trochę znać na arkuszach kalkulacyjnych. Z drugiej strony ich podstawy są łatwe, a znajomość bardzo praktyczna.

O co więc chodzi? Posiadam jeden arkusz, w którym znajdują się różne zakładki. Arkusz, to jeden wielki dziennik. Zakładki odpowiadają różnym kategoriom mojego życia, które zapisuję. Wszystko ma postać tabelek, na podstawie których łatwo stworzyć wykresy. Dzięki temu można jeszcze lepiej ogarnąć wizualnie własne postępy. Ten rodzaj dziennika sprawdza się doskonale kiedy posiadasz dużo zapisków, dotyczących wielu dziedzin.

Jeśli chcesz zdecydować się na ten sposób prowadzenia dziennika, to polecam arkusze na Google Docs. Wystarczy mieć konto Google, wejść na docs.google.com, utworzyć sobie arkusz, w nim tabelkę i gotowe. Zaletą arkuszy Google jest dostęp z każdego urządzenia. Niezależnie czy to tablet, smartfon czy komputer. Przy połączeniu z internetem dane zsynchronizują się. Bardzo wygodne.

To co musisz zrobić

Prowadząc dziennik, który zwiększy Twoją produktywność, musisz przestrzegać kilku zasad.

  • Każdy Twój zapisek powinien zaczynać się od daty.
  • Zapisz także godzinę, a dopiero potem treść notatki.
  • Notuj zaraz po wykonaniu czynności, albo od razu kiedy poczujesz, że musisz coś zapisać. Dlatego tak ważne jest mieć swój notatnik przy sobie 24 godziny na dobę.
  • Zaznaczaj w notatniku, że rozpoczyna się kolejny tydzień.
  • Zaznaczaj w notatniku, że rozpoczyna się kolejny miesiąc.
  • Miej przygotowaną listę punktów, które muszą znaleźć się w każdej notatce. Przykładowo poza główną treścią, warto zapisać: jak się czujesz, ile czasu trwała dana czynność (ważne, zapisuj jeśli to możliwe), kto Ci towarzyszył, dodatkowe uwagi, itd.
  • Jeśli jest coś na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę, zaznacz to w swojej notatce. Przykładowo, jeśli prowadzisz dziennik swoich posiłków, to warto mieć zaznaczone gdzieś osobno, co niezdrowego zjadłeś.

Na początku powyższe wymagania mogą wydawać się trudne, ale gwarantuję Ci, że jeśli raz, porządnie zaplanujesz swój dziennik, to chwilę zajmie Ci jego regularne uzupełnianie. Oczywiście powyższe zasady stworzyłem ja na podstawie moich własnych doświadczeń. Jeśli więc jesteś początkujący i uważasz, że to zbyt wiele, nie przestrzegaj tych reguł. Stwórz własne i trzymaj się ich. Tak czy inaczej zachęcam do przemyślenia tego co napisałem.

Przykład dziennika

Oto w jaki sposób zbudowany jest mój dziennik. Przypominam, że opiera się o arkusz kalkulacyjny, a więc składa się z tabelek. Powiedzmy, że chcę zapisywać swoje posiłki. W takim wypadku tabelka będzie wyglądać tak jak przedstawiłem poniżej.

Data Godzina Jedzenie Niezdrowe jedzenie
2014-09-08 15:00 makaron durum, łosoś, szpinak
17:00 słodka kawa słodka kawa
2014-09-15

Taka tabelka pozwala mi śledzić co i kiedy jem. Ponadto widzę od razu jak często i jak wiele niezdrowych rzeczy znalazło się w moim jadłospisie. Pozioma gruba kreska oznacza początek nowego tygodnia. W ten sposób natychmiast widzę jak wyglądały ostatnie tygodnie.

Dziennik ćwiczeń wygląda mniej więcej tak:

Data Godzina Czas trwania [min] Cardio Brzuch Nogi Ręce Przerwa
2014-09-08 20:00 20 1 0 0 0 0
2014-09-09 21:25 32 1 1 0 0 0
2014-09-10 22:50 28 1 0 1 1 0

Jeśli zacznie się nowy tydzień, oddzielę go w tabelce grubą, poziomą linią. Jak widzisz ten dziennik jest trochę dziwny. 1 oznacza tak, 0 oznacza nie Zauważ, że gdy go uzupełniam, muszę zwrócić uwagę na to, co dziś ćwiczyłem. Daje mi to wgląd, nad którą częścią ciała pracuję. Ponadto bardzo łatwo zaprezentować takie dane na wykresie.

Podobnie wygląda mój dziennik projektów.

Tak wygląda mój dziennik finansowy.

Data Godzina Czas [min] brieftip.pl Blog IT Praca magisterska
2014-09-08 12:00 120 napisałem artykuł
20:00 90 Dokonałem poprawek szablonu
2014-09-09 13:21 40 Wpadłem na świetny pomysł…
Data Cena Produkt Nieplanowany wydatek Zbędny wydatek Podsumowanie dnia Podsumowanie tygodnia Podsumowanie miesiąca

Zbieram paragony z każdych zakupów. Co kilka dni siadam i wpisuję je do arkusza, potem wyrzucam. Dzięki takiej tabelce widzę co kupiłem, kiedy kupiłem, za ile, mam wgląd na nieplanowane i zbędne wydatki oraz widzę ile kosztowało mnie życie w danym miesiącu.

To sposób uporządkowania myśli, który dla mnie sprawdza się najlepiej. Przez długi czas stosowałem papierowe dzienniki i aplikacje mobilne. Najłatwiej mi jednak korzystać z arkusza kalkulacyjnego na Google Docs.

Mój sposób może być nieodpowiedni dla Ciebie. Być może Ty potrzebujesz rysunków, bazgrołów itd. Najważniejsze jest żebyś zaplanował jak ma wyglądać Twój dziennik, do czego będziesz go używać oraz jak będziesz z niego korzystać. Chodzi o to, żeby mieć jakiś ustandaryzowany system prowadzenia notatek. W innym przypadku zacznie się chaos, a Ty pogubisz się w zapiskach.

Ważna porada: zacznij bardzo powoli. Wybierz jedną dziedzinę życia, zorganizuj sobie jeden dziennik i skup się na nim. Nie zaczynaj od 10 dzienników, które trzeba uzupełniać co 20 minut. Zwariujesz. Przypominam, że dziennik ma Ci pomóc żyć, a nie wszystko utrudniać.

Mam nadzieję, że ten artykuł jest przydatny. Jeśli trzeba przeczytaj go jeszcze raz i zastanów się co mógłbyś zastosować w swoim życiu. Jak zwykle zachęcam do zalajkowania artykułu na Facebooku i podzielenia się nim ze znajomymi.

Zapraszam do kolejnej części.

część 3

Nie przegap żadnego posta

Otrzymuj powiadomienie o nowym poście prosto na Twój adres e-mail i uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów – tylko dla czytelników newslettera.

Wczytywanie...

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip