Dlaczego jest to fałszywy stereotyp?

Żyjemy w czasach produktywności. Chcemy być produktywni, bo w wielu przypadkach bezpośrednio przekłada się to na nasz zarobek. Często swoje poczucie wartości opieramy wyłącznie na pracy. Niezależnie jakimi powodami kierujemy się chcąc pracować wydajnie, należy znać kilka faktów na ten temat. Fakt, który poznasz za chwilę, dotyczy wielozadaniowości, czyli wykonywania kilku różnych czynności jednocześnie.

Nasz mózg można porównać do procesora w komputerze, który posiada wyłącznie jeden rdzeń, czyli potrafi robić jedną rzecz w jednym momencie. Jeśli wykonujesz kilka czynności naraz, które wymagają tych samych kanałów przetwarzania w mózgu, następuje konflikt, niezależnie czy czujesz to, czy nie. Świadomie lub podświadomie musisz wybrać zadanie, któremu poświęcisz swoją uwagę. Któreś z nich, na chwilę, zostanie wyróżnione.

Przeprowadzono badania na ten temat (Executive Control of Cognitive Processes in Task Switching). Dotyczą one dokładności, szybkości i zapamiętywania podczas przetwarzania wielu zadań naraz przez mózg. Okazuje się, że wielozadaniowość jest anty-produktywna. Człowiek nie jest w stanie wykonywać wielu czynności jednocześnie, przy których mózg wykorzystuje te same obszary. Umysł w takich sytuacjach skupia się na każdym działaniu pojedynczo, tylko przez chwilę, a następnie przeskakuje na kolejne. Ma to miejsce np. podczas rozmowy przez telefon i jednoczesnym odpisywaniu na maila, lub jazdy autem.

Naukowcy, którzy odpowiadają za przeprowadzone badania twierdzą, że wielozadaniowość jest często wysoce niewydajna i może prowadzić do problemów zdrowotnych oraz obniżenia inteligencji. Zwiększa znacznie szanse na popełnianie błędów. Wykonywanie dwóch lub więcej zadań, powoduje wydłużenie czasu ich realizacji o 50% lub więcej, w zależności od stopnia ich skomplikowania. Oczywiście w porównaniu z wykonaniem ich oddzielnie.

Kluczem jest umiejętność planowania swojego czasu, organizowania pracy, życia i otoczenia tak, żeby zminimalizować liczbę rozpraszających czynników. Również Bryan Tracy w swoich książkach bardzo często pisze o tym, jak ważne jest uporządkowane miejsce pracy, świadomość, że nic nam nie przeszkodzi i spokój umysłu. Wtedy zaczynamy być naprawdę wydajni i porządnie wykonywać naszą pracę.

Znacznie lepiej jest robić jedną rzecz w odpowiednich warunkach, niż wiele w każdych.

Nie przegap żadnego posta

Otrzymuj powiadomienie o nowym poście prosto na Twój adres e-mail i uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów – tylko dla czytelników newslettera.

Wczytywanie...

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip