Zapomnij o szczegółowym biznesplanie, szukaniu inwestorów, braniu pożyczek i poznawaniu konkurencji. Nie pracuj dłużej, ale mądrzej. Dowiedz się, jak wygląda prowadzenie własnej działalności i praca na etacie – oczami autorów książki Rework.

Jason Fried i David Heinemeier Hansson są założycielami firmy 37signals, która działa w branży IT. Firma słynie z doskonałych produktów, z których korzystają miliony osób na całym świecie. Odnieśli ogromny sukces działając w sposób nowoczesny i często nieintuicyjny. Postanowiłem więc przytoczyć wnioski z książki, które – jak twierdzą sami autorzy – nie wynikają z akademickich teorii, ale z ich własnego doświadczenia.

Prowadzenie własnej działalności i praca na etacie w XXI wieku

Autorzy książki Rework twierdzą, że dzisiejszy świat zmienia się zbyt szybko, aby postępować według utartych schematów. Proponują oni całkiem nowe podejście zarówno do prowadzenia własnej działalności jak i pracy na etacie. Zaczynamy.

Rzeczywistość kontra założenia

  • Nigdy nie zakładaj, że Twój pomysł jest zły, niedopracowany i nie przetrwa próby czasu. Jedynym sposobem na weryfikację pomysłu jest jego realizacja, a nie Twoja opinia na jego temat.
  • Uczenie się na błędach jest przereklamowane. Badania pokazują, że większą szansę na sukces mają ludzie, którzy odnosili sukcesy, niż ludzie, którzy odnosili porażki.
  • Planowanie to zgadywanie. Im dalej patrzysz w przyszłość, tym bardziej wróżysz z fusów.
  • Wbrew powszechnej opinii – Twoja firma nie musi się rozrastać. Jeśli coś działa dobrze, po co to zmieniać?
  • Pracoholicy nie są bohaterami i tworzą więcej problemów, niż rozwiązują. Bohaterem jest ten, kto znalazł sposób na porządne wykonanie swojej pracy w normalnych godzinach.

Początki

  • Najlepszym sposobem na stworzenie produktu lub usługi jest zrobienie czegoś, z czego sam chcesz skorzystać.
  • Jeśli sam korzystasz z tego co oferujesz, jesteś w stanie realistycznie ocenić jakość swojej pracy.
  • Myślenie i mówienie nie ma znaczenia. Liczy się działanie.
  • Jeśli nie masz na coś czasu, to znaczy, że nie chcesz tego wystarczająco mocno. Jeśli czegoś naprawdę chcesz, zawsze znajdziesz na to czas.
  • Nigdy nie pożyczaj pieniędzy na rozkręcenie biznesu. Zamiast tego zastanów się, jak rozkręcić go przy minimalnych kosztach.
  • Nie potrzebujesz tak wiele jak sądzisz. Możesz być oszczędny i możesz pracować po kosztach.
  • Od samego początku myśl o zarabianiu. Nie odkładaj tego na później. Praca bez pieniędzy to hobby.
  • Doceń to, że posiadasz małą działalność i nikt o niej nie wie. Dzięki temu jesteś zwinny i możesz się zmieniać bez ponoszenia kosztów. Im większy będziesz, tym trudniej będzie Ci się zmienić.

Postępy

  • Kreatywni ludzie myślą jak coś zrobić łatwo i tanio. Niekreatywni płacą za robienie tego innym. Jesteś w stanie zrobić wiele mając niewiele.
  • Tworząc produkt lub usługę, wyeliminuj wszystko co nie jest absolutnie konieczne. Zadaj sobie pytanie: Czy bez tego jestem w stanie nadal zarabiać?.
  • Są rzeczy, które możesz zrobić, chcesz zrobić i musisz zrobić. Skup się na tym co musisz zrobić. Doszlifuj to do perfekcji i dopiero później zajmij się resztą.
  • Decyzje to postępy. Podejmuj je najszybciej jak to możliwe. Nie ma decyzji ostatecznych. Wszystko można zmienić lub poprawić. Zwlekanie hamuje postęp.
  • Nie przesuwaj terminów i nie powiększaj budżetu. Zrezygnuj z tego co nie jest kluczowe, aby zmieścić się w terminie i budżecie.
  • Skup się na tym co niezmienne. Nie szukaj chwilowych okazji. Oprzyj swoją działalność o to, co nigdy nie przeminie.
  • Droższe narzędzia nie gwarantują lepszych wyników.
  • Sprzedawaj produkty uboczne swojej pracy. Jeśli rąbiesz drewno, sprzedawaj także wióry. Jeśli tworzysz instrukcje/narzędzia dla siebie – sprzedawaj je.
  • Nie myśl o tym co zadziała i czego potrzebujesz, aby zacząć. Zacznij działać i przekonaj się w rzeczywistości.

Produktywność

  • Zawsze zastanawiaj się czy to co robisz, faktycznie jest potrzebne w tym momencie i czy w ogóle trzeba to robić.
  • Wyrywanie od pracy zabija produktywność.
  • Spotkania są toksyczne. Jeśli na jakieś ustalenia potrzeba 7 minut, spotkanie powinno potrwać 7 minut.
  • Lepszy jest dobry produkt dziś, niż perfekcyjny jutro.
  • Walcz ze skomplikowanymi rozwiązaniami. Im prościej tym lepiej.
  • Nie kontynuuj bezsensownej pracy tylko dlatego, że poświęciłeś jej dużo czasu. Jeśli sobie nie radzisz, poproś o pomoc.
  • Wysypiaj się. Praca zamiast snu jest złudnym sposobem na osiąganie więcej.
  • Ludzie nie potrafią dobrze estymować ile zajmie dana praca. Rozbij pracę na mniejsze zadania, a Twoje estymacje będą dokładniejsze.
  • Najlepszym sposobem na wyznaczanie priorytetów, jest wizualne ułożenie zadań jedno pod drugim. Nie powinno być dwóch zadań o takiej samej ważności.
  • Nie podejmuj dużych decyzji, ponieważ trudniej je zmienić. Podejmuj malutkie decyzje mając z tyłu głowy swój cel.

Konkurencja

  • Nie kopiuj innych, a przynajmniej nie bezmyślnie.
  • Nie bój się walki. Jeśli Twoja konkurencja jest gorsza, nie bój się głośno o tym mówić.
  • Nie ma znaczenia, że Twój produkt lub usługa jest uboższa niż konkurencji. Często jest to zaleta i warto to podkreślać.
  • Rozwiązuj łatwe i konieczne problemy. Te trudne zostaw konkurencji.
  • Skup się na sobie, nie konkurencji.
  • Nie porównuj się do konkurencji i nie graj w grę z zawodnikiem, który wyznacza zasady.

Ewolucja

  • Naucz się odmawiać ludziom, gdy Cię o coś proszą. Klient nie ma zawsze racji.
  • Nie zmieniaj się na potrzeby największego klienta. Uznaj, że wyrósł z Twojej firmy i czas się rozstać.
  • Odstraszanie nowych klientów jest gorsze niż utrata starych.
  • Entuzjazm nie powinien zmieniać priorytetów. Nie ganiaj za każdym świetnym pomysłem.
  • Nie rób czegoś co tylko prezentuje się dobrze. Zrób coś co naprawdę dobrze działa.
  • Nie spisuj sugestii klientów. Szkoda czasu. Te najważniejsze rzeczy będą powtarzać się tak często, że sam je zapamiętasz.

Promocja

  • Marketing to nie dział firmy, ale każde jej działanie skierowane na zewnątrz, każdy e-mail który zostanie napisany, każda rozmowa, która zostanie przeprowadzona.
  • Przemawiaj, pisz, bloguj, tweetuj, nagrywaj filmy. Ucz ludzi zamiast wydawać pieniądze na reklamę.
  • Dziel się wszystkim co wiesz i co robisz. Zdradź swoje sekrety. Ludzie czytają książki z przepisami najlepszych kucharzy, ale to nie sprawia, że im zagrażają.
  • Pokaż ludziom jak Twoja praca wygląda za kulisami. Nie bój się pokazywania wad i problemów.

Zatrudnianie

  • Nie zatrudniaj kogoś do pracy, zanim sam jej nie spróbujesz.
  • Nie zastępuj utraconych pracowników od razu. Sprawdź czy faktycznie jest taka potrzeba.
  • Zatrudniaj ludzi dopiero, gdy musisz.
  • Nie zatrudniaj na podstawie lat doświadczenia. Liczy się inteligencja, poświecenie i osobowość. Często nie ma aż tak dużej różnicy pomiędzy osobą pracującą przez 6 miesięcy, a osobą pracującą przez 6 lat.
  • Jeśli nie możesz zdecydować kogo zatrudnić – zatrudnij tego, który lepiej pisze. Jasne przekazywanie myśli na papierze oznacza jasne myślenie i dobrą komunikację.
  • Nie bój się zatrudniać ludzi w innych strefach czasowych.
  • Nie bój się pracy zdalnej.
  • Żadna rozmowa kwalifikacyjna nie powie Ci jak pracuje człowiek. Obserwuj go w warunkach bojowych.

Kontrola

  • Jeśli zawaliłeś sprawę przyznaj się do tego szczerze. Przeproś i nie unikaj odpowiedzialności.
  • Przyznaj się do winy, nawet jeśli nikt nie wie o problemie.

Kultura

  • Kultury nie da się sztucznie wytworzyć.
  • Obawy nie są problemami dopóki się nie urzeczywistnią.
  • Optymalizuj na teraz, nie przewiduj przyszłości.
  • Ludzie powinni mieć narzędzia, miejsce do pracy i prywatność. Świetne miejsce pracy budzi w ludziach chęć do świetnej pracy.
  • Traktowanie pracowników jak dzieci sprawi, że będą pracować jak dzieci. Ufaj ludziom.
  • Nie zachęcaj do nadgodzin. Nie potrzebujesz więcej godzin. Potrzebujesz lepszych godzin.
  • Nie poganiaj ludzi i nie mów, że coś trzeba zrobić tak szybko jak to możliwe. Zachowaj ten zwrot na prawdziwie poważne sytuacje.
  • Jeśli czujesz się zainspirowany pomysłem w piątek, poświęć na to swój weekend dopóki motywacja trwa. Dokonasz wtedy więcej, niż w kilka najbliższych tygodni, bez motywacji do działania.

Podsumowanie

Książka Rework jest praktycznym poradnikiem dla każdej pracującej osoby. Prowadzenie własnej działalności i praca na etacie, powinny być wykonywanie mądrze. Nie przy dużym nakładzie czasu, pieniędzy i sił. Godzin w ciągu dnia zawsze będzie brakować. Jedyne co możemy z tym zrobić, to dostępne nam zasoby wykorzystać jak najlepiej.

Ograniczona ilość czasu i pieniędzy, zmusza nas do szanowania ich. Dzięki temu zaczynamy się zastanawiać czy faktycznie potrzebujemy wykonywać określoną pracę oraz rezygnujemy ze wszystkiego, co na pierwszy rzut oka wydawało się niezbędne. Autorzy książki proponują testować i konfrontować nasze pomysły z rzeczywistością, zamiast tłumić je.

Prowadzenie własnej działalności i praca na etacie to doskonała okazja, aby walczyć ze swoimi słabościami oraz weryfikować często nieprawdziwe założenia. Książka Rework jest zbiorem doświadczeń ludzi, którzy nie zakładali jak działa biznes, ale przetestowali wszystkie swoje założenia na jego temat. Opłaciło im się, a teraz zachęcają nas do spróbowania tego samego.

Nie przegap żadnego posta

Otrzymuj powiadomienie o nowym poście prosto na Twój adres e-mail i uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów – tylko dla czytelników newslettera.

Wczytywanie...

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip