Kontynuujemy temat dobrego wydawania pieniędzy. Dobrego, znaczy czyniącego nas szczęśliwszymi konsumentami, co wcale nie jest takie oczywiste. Z poprzedniego artykułu dowiedziałeś się, aby inwestować w doświadczenia oraz innych ludzi. Dziś porozmawiamy na temat tego czy warto wykupować ubezpieczenia (z punktu widzenia psychologii) oraz jak często należy sobie dogadzać.

Jest to seria artykułów, którą polecam czytać w całości. Opisane przeze mnie zasady, zmieniły moje podejście do wydawania pieniędzy i myślę, że zmienią również Twoje. Link do poprzedniego artykułu znajdziesz poniżej:

Zasada 3: Lepiej częściej i taniej, niż rzadziej i drożej

Nasza zdolność do przyzwyczajania się jest jednym z czynników, który sprawia, że zakupy dosyć szybko przestają nas cieszyć. Jest nieunikniona, ale można ją obejść.

Skoro nasza ludzka natura nie pozwala nam się cieszyć zbyt długo tym samym, to warto dogadzać sobie dosyć często i różnorodnie. Zgodnie z badaniami psychologów, zamiast oszczędzać rok na wyjazd na wyspy Fidżi, lepiej co kilka dni wydawać na małe przyjemności. Może więc warto fundować sobie manicure, wychodzić do Starbucksa, restauracji i kina.

Badania dowodzą, że ludzie są szczęśliwsi na co dzień, jeżeli często doświadczają małych przyjemności. Trwałe zadowolenie jest więc kwestią częstotliwości, a nie intensywności. Powód jest prosty – te przyjemności tak łatwo nie przeminą i nie przyzwyczaimy się do nich zbyt szybko jeżeli faktycznie będą różnorodne.

Oto 4 czynniki, którymi powinieneś kierować się podczas wyboru swoich małych radości:

  • nowość – nie doświadczałeś tego wcześniej (np. jazda na osiołku),
  • niespodzianka – istnieje szansa, że wydarzy się coś niespodziewanego (np. kino 4D/5D),
  • niepewność – nie jesteś do końca pewien na czym polega dane wydarzenie (np. wycieczka po krakowskim muzeum żywych, latających wokół motyli),
  • zmienność – dane przeżycie jest zmienne w czasie (np. kurs gotowania, gdzie gotujesz coś innego na każdej lekcji).

Nie wszystko naraz

Okazuje się, że przyjemne czynności, jak jedzenie ciastka lub masaż, cieszą znacznie bardziej, jeżeli rozłożymy je w czasie. Przeprowadzono kiedyś eksperyment, w którym badani doświadczali przyjemności masażu. Oczywiście zanim nastąpił test, wszyscy twierdzili, że bardziej ucieszy ich jednorazowy masaż, beż żadnych przerw.

Wyniki pokazały coś odwrotnego. Osoby, które były masowane przez 180 s, nie były tak zadowolone, jak osoby masowane dwa razy po 80 s, z przerwą trwającą 20 s.

Czy pieniądze znieczulają?

Badania pokazują również, że znaczna liczba osób bogatych charakteryzuje się mniej intensywnym docenianiem małych przyjemności. Powodem jest kontrast – bogaci doświadczają częściej wyjątkowych przeżyć, w związku z czym zwykłe wyjście na kawę czy lody, ich tak nie cieszy jak ludzi, którzy nie doświadczają niczego tak wyjątkowego.

Zasada 4: Ogranicz ubezpieczenia

Jak to tej pory, przeczytałeś sporo na temat tego, że ludzki umysł dosyć szybko przyzwyczaja się do dobrych i przyjemnych rzeczy. Dobra wiadomość jest taka, że umysł przyzwyczaja się równie szybko do złych rzeczy.

Strach ma wielkie oczy – to powiedzenie sprawdza się w psychologii. Ludzie radzą sobie z różnymi tragediami i traumami znacznie lepiej niż się wydaje. Nie jesteśmy tak emocjonalnie kruchymi istotami jak myślimy.

Oczywiście są słabsze i silniejsze jednostki, ale badania pokazują, że ludzie nie są świadomi jak działa ich psychologiczny system obronny, w związku z czym postrzegają siebie jako dużo słabszych niż są.

Przeprowadzono eksperyment, w którym testowano reakcję emocjonalną badanych na zabranie lub podarowanie im $5. Przed wykonaniem testu, badani stwierdzili, że ból utraty $5 będzie znacznie silniejszy niż radość z uzyskania $5. Oczywiście wyniki pokazały całkowicie odwrotne reakcje.

Badania podobne do powyższych pokazują, że ludzie racjonalizują i robią w swoich głowach wszystko, aby uniknąć poczucia winy i odpowiedzialności. To sugeruje, że kupno dodatkowego ubezpieczenia na nowy komputer, które gwarantuje jego darmową naprawę w przyszłości, jest niepotrzebne z punktu widzenia naszego szczęścia.

Ludzie kupują sądząc, iż będą żałować w przyszłości tego, że nie wykupili ubezpieczenia. Zupełnie nie potrzebnie – prędzej czy później wytłumaczymy sobie wszystko na naszą korzyść (emocjonalną korzyść).

Oczywiście są rzeczy, na których nie można oszczędzać ubezpieczeń, np. dom na ryzykownym terenie czy auto, które jest ciągle potrzebne.

W strachu przed późniejszym bólem w razie zepsucia się sprzętu chcemy się maksymalnie zabezpieczyć, kupując ubezpieczenia, których często nie potrzebujemy. Z punktu widzenia Twojego i mojego szczęścia, ubezpieczenia i gwarancje zwrotu są zupełnie zbędne.

Wezwanie do działania

Ten cykl artykułów jest szczególnie ważny, ponieważ dotyczy pieniędzy i szczęścia – dwóch rzeczy, które powinny iść w parze, a często nie idą. W związku z tym zachęcam Cię do wzięcia kartki i ołówka lub otworzenia notatnika, a następnie wykonania poniższych ćwiczeń.

  • Zaplanuj na najbliższy miesiąc przynajmniej 8 atrakcji, które nie będą Cię kosztować więcej niż 80 zł (no chyba, że bardzo chcesz więcej). Atrakcje powinny się charakteryzować 4 cechami:
    • nowość,
    • niespodzianka,
    • niepewność,
    • zmienność.
  • Przypomnij sobie sytuację, w której kupiłeś/nie kupiłeś dodatkowego ubezpieczenia rzeczy, która nie jest, aż tak kluczowa w Twoim życiu (komputer, TV, zegarek). Następnie zastanów się czy było warto. Swoje przemyślenia napisz w komentarzu na blogu. Zobaczymy ile racji mają psychologowie :)

część 3

Nie przegap żadnego posta

Otrzymuj powiadomienie o nowym poście prosto na Twój adres e-mail i uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów – tylko dla czytelników newslettera.

Wczytywanie...

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip