Raport na poziomie werbalnym to umiejętność wywołania w Twoim rozmówcy poczucia, że doskonale się rozumiecie, znacie się od lat i jesteście bratnimi duszami. W artykule rozkładamy na czynniki pierwsze elementy, które za to odpowiadają.

Raport werbalny pozwoli Ci zbudować silne więzi emocjonalne, które odpowiednio pielęgnowane, mogą trwać całe życie. To coś więcej, niż lubienie się. To poczucie wzajemnej więzi i zrozumienia, które można wywołać dosyć szybko. Na pewno przydarzyła Ci się sytuacja, w której poczułeś silną więź z drugą osobą, mimo że rozmowa trwała mniej niż 5 minut.

Podstawą raportu werbalnego jest raport niewerbalny, czyli synchronizacja na poziomie waszego wyglądu i zachowania. Raport werbalny (związany z tym co mówisz, a nie jak mówisz) powinien być spójny z niewerbalnym. W poprzedniej części z tego cyklu, opisałem jak budować raport niewerbalny. Jest on dopełnieniem tego artykułu i warto go przeczytać: link.

Poniżej opiszę elementy, które tworzą więzi emocjonalne.

Nawiązuj do życiowych doświadczeń rozmówcy

Żeby znać doświadczenia rozmówcy musisz o nie zapytać. Ludzie uwielbiają mówić o sobie, a Twoje zainteresowanie jest dla nich komplementem. Kiedy usłyszysz doświadczenie podobne do Twojego, odnieś się do niego.

Jeśli ktoś strzelił gafę, opowiedz mu o swojej wpadce i podkreśl, że czułeś się podobnie. Jeśli ktoś powie coś w stylu podoba mi się XYZ, możesz opowiedzieć coś o sobie poprzez nawiązanie w stylu: XYZ przypomina mi, gdy byłem w Chinach, pamiętam jak wtedy…. Opowiadasz coś o sobie budując wypowiedź na emocji/doświadczeniu rozmówcy.

W ten sposób tworzysz poczucie wzajemnego porozumienia oraz wrażenie, że mieliście podobne życie.

Zwróć uwagę na wartości rozmówcy

W trakcie rozmowy wyłapuj wartości i przekonania, którymi żyje Twój rozmówca. Następnie podkreśl je. Zbuduje to pomiędzy wami jeszcze grubszą nić porozumienia. Przykładowo jeśli zauważysz książki historyczne u kogoś w mieszkaniu, nawiąż do tego wprost. Jeśli, ktoś ciągle wspomina swoje podróże, podkreśl, że podróżowanie jest ważne i niezwykle rozwijające.

Najlepiej dogadują się ludzie z podobnymi opiniami. Nie musisz zgadzać się ze wszystkim, ale tam gdzie to możliwe, należy podkreślić, że myślicie podobnie.

Zwróć uwagę na sposób reprezentacji świata

  1. brzmi to doskonale, słyszę, że jesteś…,
  2. widzę, że jesteś, jest to jasne,
  3. czuję, że jesteś, mam poczucie niedosytu.

Ogólnie ludzi można podzielić na wzrokowców, słuchowców i kinestetyków (czuciowców). Przejawia się to charakterystycznymi zwrotami w rozmowie.

Kiedy zauważysz, do której grupy należy rozmówca, możesz opisywać rzeczy i wydarzenia zwracają uwagę właśnie na ten jeden element (wzrok, słuch, uczucia). Przykładowo zdając relację z podróży kinestetykowi powiesz jak się czułeś, wzrokowcowi co widziałeś, a słuchowcowi co słyszałeś.

Jeśli chcesz poczytać więcej o tym jak ludzie reprezentują świat w swojej głowie, zajrzyj do artykułu Jak być lubianym i zdobyć przyjaciół? (cz. 2). Przeczytasz tam znacznie więcej o systemach reprezentacji świata.

Wyłap charakterystyczne wyrażenia

Każdy człowiek ma zestaw swoich osobistych wyrażeń i słów, których używa często w rozmowie. Warto je wyłapać, a następnie z nich skorzystać. Oczywiście nie w każdym zdaniu, ale w sposób subtelny. Przykładowo jeśli ktoś często powtarza słowo niedorzeczny, to mówiąc o czymś niedorzecznym użyjesz właśnie tego słowa :P.

Korzystanie z takich charakterystycznych zwrotów, to kolejny czynnik budujący poczucie więzi, bliskości. Jeśli będziesz zbyt natrętny w naśladowaniu, rozmówca pomyśli, że go przedrzeźniasz.

Raport jest jednym z najpotężniejszych narzędzi komunikacji, ponieważ opiera się na więzi i dostosowaniu się do rozmówcy. Ludzie korzystają z raportu cały czas, jednak w sposób nieświadomy. Znając czynniki z jakich się składa, możesz świadomie pokierować sobą w taki sposób, aby lepiej porozumieć się z rozmówcą. W jednym z poprzednich artykułów napisałem: przekonujące osoby posiadają zdolność do skutecznego przedstawiania swojego sposobu myślenia. Raport jest więc fundamentem perswazji.

Nie przegap żadnego posta

Otrzymuj powiadomienie o nowym poście prosto na Twój adres e-mail i uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów – tylko dla czytelników newslettera.

Wczytywanie...

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip