Nie wystarczy, że będziesz miał głowę pełną świetnych pomysłów oraz ogólną wiedzę z wielu dziedzin. Nie wystarczy również, że zostaniesz specjalistą tylko w jednej z nich. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jakich pracowników poszukują pracodawcy XXI wieku oraz jakie są trendy na rynku pracy.

Jakiego rodzaju umysł jest w stanie zaspokoić potrzeby pracodawcy XXI wieku? Czy jest to osoba o bardzo szerokiej, lecz ogólnej wiedzy? Czy jest to specjalista, który posiada głęboką wiedzę na temat konkretnej dziedziny? Jak pisze Psychology Today:

Career Success Starts With a T.

Trendy na rynku pracy pokazują, że najbardziej pożądani pracownicy na stanowiska menadżerskie, konsultingowe, związane z przywództwem oraz badaniami to osoby, których wiedzę można określić jako T-shaped.

Linia pozioma w literze T oznacza ogólną wiedzę na wiele tematów. Linia pionowa oznacza specjalistyczną wiedzę w jednej z tych dziedzin. Pojęcie T-shaped pojawiło się po raz pierwszy w latach 90 ubiegłego wieku, ale było używane głównie w środowiskach technicznych i konsultacyjnych.

Jakich pracowników poszukują pracodawcy

Osoby wyspecjalizowane wyłącznie w danej dziedzinie mają skłonność do patrzenia na różne problemy przez jej pryzmat. Próbują je rozwiązywać przy pomocy znanych im podejść, mimo że nie zawsze się do tego nadają. Z drugiej strony, osoby o szerokiej lecz powierzchownej wiedzy, mogą mieć dobre i innowacyjne pomysły. Jednak często nie są w stanie przekonać do nich specjalistów, którzy przekuwają ich idee w konkretne działania.

Gdy w jednym miejscu zgromadzą się spece z kompletnie różnych dziedzin, to możesz być pewien, że będą oni mieli problemy w porozumieniu się ze sobą, ze względu na brak zrozumienia swoich dziedzin. Gdy zbiorą się sami innowatorzy, to może się skończyć na dobrych pomysłach.

Potrzebny jest więc ktoś, kto potrafi odpowiednio zarządzić specjalistami z różnych dziedzin w taki sposób, aby dążyli razem do wspólnego celu. Tym kimś jest właśnie osoba T-shaped.

Osobowości T-shaped są odpowiedzą na pytanie Jakich pracowników poszukują firmy?. Nie naginają rzeczywistości do swojej wiedzy. Douczają się tego, co akurat w danym momencie jest im potrzebne. Ponieważ posiadają ogólny wgląd w wiele innych dziedzin, to dokształcenie się w jednej z nich, jest dla nich łatwe, w porównaniu z totalnymi nowicjuszami. Szybka umiejętność przystosowania się do nowych warunków jest bezcenna w świecie, który pędzi do przodu jak szalony.

Najlepsi potrafią spojrzeć na swoją pracę zarówno z szerokiej perspektywy, jak i skupić się na jej detalach. Raz do roku menadżerowie w Amazonie przechodzą szkolenie pracowników linii telefonicznych po to, aby faktycznie zrozumieć swoich klientów i zasmakować pracy na niższych szczeblach. Mówi się, że dobry menadżer powinien regularnie poświęcać część swojego czasu na wykonywanie pracy, którą wykonują jego ludzie.

Cechy dobrego pracownika

Dobre pomysły to nie wszystko. Jest jedna rzecz, która ostatecznie decyduje o ich powodzeniu – działanie. Jeśli odpowiednio zrealizujesz kiepski pomysł, odniesiesz sukces. Jeśli kiepsko podejdziesz do dobrego pomysłu, czeka Cię porażka. Co z tego, że Twój pracownik ma świetne pomysły, jeśli nie wie jak je odpowiednio zrealizować?

Posiadanie pracownika T-shaped nie daje gwarancji, że będzie on potrafił przekuć wiedzę w konkretne działanie. Coraz częściej mówi się o osobach E-shaped. Litera E odzwierciedla 4 cechy dobrego pracownika:

  • experience – doświadczenie w określonej dziedzinie,
  • expertise – potrzebna wiedza,
  • exploration – ciekawość nie tylko danej dziedziny, ciągły rozwój i szukanie nowych rozwiązań,
  • execution – umiejętność wprowadzania idei w życie.

Myślę, że każdy z nas powinien umieć zademonstrować swoje atuty. Siedzenie w ciemnym pokoju i myślenie o tym, jak bardzo należy nam się dobra praca, do niczego nie prowadzi. Jeśli chcesz coś robić, rób to bez względu na to czy Ci płacą, czy nie. W ten sposób zdobędziesz doświadczenie, ekspertyzę oraz pokażesz, że potrafisz zrealizować swój pomysł i doprowadzić projekt do końca.

A więc jakich pracowników poszukują pracodawcy? Takich, którzy uczynią ich życie łatwiejszym. Pieniądze nie są tak istotne w przypadku ludzi, którzy potrafią wiele dokonać. Lepiej dobrze opłacić jedną, efektywną osobę, niż przeciętnie zapłacić 10 niezaangażowanym ludziom. Są tacy, którzy w ciągu jednej godziny potrafią zdziałać więcej, niż inni przez cały tydzień.

Nie przegap żadnego posta

Otrzymuj powiadomienie o nowym poście prosto na Twój adres e-mail i uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów – tylko dla czytelników newslettera.

Wczytywanie...

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip