Dowiedz się, jak zwiększyć pewność siebie. Co powinieneś zrobić, aby skutecznie pozbyć się lęków i stać się człowiekiem o stalowej pewności siebie?

Czy jesteś zadowolony ze swojej pewności siebie? Niewielu odpowiedziałoby: Jasne!. Pewność siebie jest ważną częścią człowieczeństwa. Związana jest z głęboko zakorzenionymi przekonaniami na temat siebie, innych ludzi oraz życia. To suma dwóch składników:

  • poczucia skuteczności – wewnętrznego przekonania, że jesteśmy w stanie zrealizować stawiane nam zadania i osiągnąć własne cele;
  • poczucia wartości – wiary we własne kompetencje oraz w to, że zasługujemy na szczęście w życiu.

Większość ludzi nie cieszy się dużą i zdrową pewnością siebie. Bycie ostrożnym i nieśmiałym to domyślne zachowanie, które odziedziczyliśmy po przodkach. W obecnych czasach mamy jednak inne zmartwienia, niż mieli ludzie pierwotni. Nasze życie jest bardziej skomplikowane niż kiedyś. Ostrożność i nieśmiałość często przeszkadzają nam w codziennym życiu. Warto więc pracować nad pewnością siebie, która jest nieodłączną częścią zdrowego i szczęśliwego życia.

Jak zwiększyć pewność siebie – 5 porad

Ludzie pewni siebie podejmują ryzyko, aby osiągać swoje cele. Myślą pozytywnie o sobie oraz o swojej przyszłości. Osoba, której brakuje pewności siebie, nie wierzy w swój sukces i postrzega przyszłość w sposób negatywny. Źródłem tych uczuć są czynniki zewnętrze i wewnętrzne. Czynniki zewnętrzne to na przykład ludzie, odpowiedni wygląd, pozycja ciała. Łatwiej je kontrolować, ale mają krótkoterminowy oraz ulotny wpływ na poziom pewności siebie. Warto mieć je na uwadze, ale docelowo należy zbudować pewność siebie poprzez zmianę wewnętrznych przekonań. W tym artykule dowiesz się, jak wykorzystać zarówno czynniki zewnętrze, jak i wewnętrzne.

1. Zadbaj o swój wygląd

Nie od dziś wiadomo, że ludzie świadomie i podświadomie oceniają innych po wyglądzie. No cóż, robimy to nawet w odniesieniu do swojej osoby. Kultura, w której żyjemy, wykształciła w nas pewne wzorce wyglądu, które automatycznie kojarzą nam się z określonymi cechami i atrybutami. Odpowiedni garnitur i złoty zegarek kojarzą się z luksusem. Luźny dresik i niezadbane włosy mogą kojarzyć się z niechlujstwem. Nieważne, czy wygląd ma dla Ciebie znaczenie – wpłynie on na Twoje samopoczucie.

Ładny wygląd jest czymś innym dla każdego. Dla niektórych jest to garnitur za kilka tysięcy złotych, dla innych są to dopasowane casualowe ubrania. Istnieją jednak uniwersalne zasady, których należy przestrzegać niezależnie od stylu. Nie chodzi o to, aby ubierać się w luksusowe marki (które nawiasem mówiąc nie gwarantują dobrej jakości). Wystarczy mieć na sobie odpowiednio dobrane ciuchy, w odpowiednich rozmiarach i kolorach. Jedyne czego potrzebujesz to wiedza jak się ubrać. Najczęstszym błędem, jaki popełniają ludzie (zwłaszcza mężczyźni), są zbyt duże ubrania, w kiepsko dobranych kolorach. Świadomość tego, że zadbałeś o siebie oraz wyglądasz dobrze, podniesie Twoją pewność siebie.

2. Zachowuj się jak ktoś pewny siebie

It is easier to act yourself into a new way of thinking, than it is to think yourself into a new way of acting.

Millard Fuller

Jak zwiększyć pewność siebie? Wystarczy podnieść poziom testosteronu, który za nią odpowiada. Nieważne, czy jesteś kobietą czy mężczyzną. Z drugiej strony, jeżeli obniżysz swój poziom kortyzolu, lepiej poradzisz sobie ze stresem i niepokojem. Okazuje się, że jesteś w stanie kontrolować obydwa hormony. Jak?

Amy Cuddy, psycholog na Harvard University, przeprowadziła ciekawe badania z zakresu mowy ciała. Podzieliła pozycje ciała na te o niskiej i wysokiej energii. Pozycje o wysokiej energii charakteryzują się otwartą i zrelaksowaną postawą. Pozycje o niskiej energii charakteryzują się spiętym ciałem i zamkniętą postawą. Kilka przykładowych zdjęć można znaleźć na tej stronie. Przeprowadzone badania pokazały, że przyjęcie pozycji o wysokiej energii znacznie zwiększa poziom testosteronu i zmniejsza poziom kortyzolu. To w efekcie prowadzi do zwiększenia pewności siebie.

Aby wyglądać na osobę pewną siebie, nie spuszczaj głowy w dół i nie patrz pod nogi. Staraj się patrzeć ludziom w oczy. Zachowuj się stabilnie i spokojnie. Nie wykonuj dziwnych, szybkich i spontanicznych ruchów. Zwalcz tiki nerwowe. Uśmiechaj się często. Mów umiarkowanym tempem i tonem głosu. Nie piszcz, nie krzycz ani nie tłum swoich wypowiedzi. Nie garb się. Dzięki temu, inni będą postrzegać Cię jako pewnego siebie i tymczasowo poprawisz swoje samopoczucie. Pamiętaj, że nie chodzi o to, żebyś stał sztywno jak kołek i na siłę utrzymywał kontakt wzrokowy. Chodzi o to, aby zachowywać się naturalnie.

3. Pracuj nad kompetencjami

Ludzie są niepewni siebie na nieznanym terenie. Kiedy nie wiemy co nas czeka i co powinniśmy zrobić, w naszym umyśle pojawia się tysiące wątpliwości. Wierzę, że odpowiednie przygotowanie jest jednym z kluczowych czynników pewności siebie. Załóżmy, że masz prezentację. Powinieneś dowiedzieć się, jak ją przygotować, jak odpowiednio się ubrać oraz jak zachowywać się w trakcie. Najlepiej, gdybyś przećwiczył ją kilka razy w tym samym miejscu, w którym się odbędzie.

Jeżeli czeka Cię spotkanie z nowymi ludźmi, nie snuj domysłów i dowiedz się czegoś na ich temat. Sprawdź ich profile społecznościowe. Poczytaj o firmach, w których pracują. Przygotujesz się na to, co nadchodzi. Nabierzesz doświadczenia i wiedzy. Zbudujesz swoje kompetencje i właśnie to zwiększy Twoją pewność siebie. Przestań na chwilę zastanawiać się, jak zwiększyć pewność siebie i pomyśl o tym, jak poprawić kompetencje w danej dziedzinie.

Kluczowym czynnikiem pozyskiwania kompetencji jest próbowanie nowych rzeczy. Strefa komfortu ma do siebie to, że kurczy się, jeśli jej nie poszerzasz. Aktywnie musisz podejmować się kolejnych wyzwań, aby siebie testować. W nowych warunkach – nie mając pewności, że sobie poradzisz. Czasem będzie dobrze, a czasem nie, ale o to właśnie chodzi. Spojrzysz swoim lękom w oczy. Zmądrzejesz i zrozumiesz, że często warto zaryzykować. Jak zbudować pewność siebie? Poprzez rozwój.

Nie porywaj się z motyką na słońce. Zbyt często ludzie wyznaczają sobie nierealistyczne lub za duże cele, a później czują się nimi przytłoczeni i poddają się. Wyznacz sobie małe cele, które jesteś w stanie osiągnąć w niedługim odstępie czasu. Przyzwyczaj się do postępów oraz porażek. Buduj swoje poczucie efektywności. Nawet jeśli coś się nie uda, to powinieneś spróbować kolejny raz. Ucz się na błędach. Przekonasz się, iż jesteś w stanie osiągnąć znacznie więcej, niż na początku sądziłeś. Twoja przeszłość nie definiuje przyszłości.

4. Uświadom sobie kim jesteś i czego chcesz

Zadbaj o pozytywne postrzeganie samego siebie oraz swojej sytuacji życiowej. Każdego dnia, w naszej głowie pojawia się średnio 65 000 myśli. Większość z nich to myśli negatywne, dotyczące rzeczy, którymi się przejmujemy i których się boimy. Żadna myśl nie jest obiektywnym odzwierciedleniem rzeczywistości, a jedynie opinią na jej temat. Obawa i strach to naturalne i potrzebne emocje, jednak osoby pewne siebie potrafią sobie z nimi radzić. Zacznij zwracać uwagę na swój dialog wewnętrzny. Jeśli jest negatywny, zastąp go pozytywnym. Jeśli myślisz o problemach, wymyśl także ich rozwiązania.

Nie znasz siebie, jeżeli nie znasz swoich wad i zalet. Jasno zdefiniuj w czym jesteś dobry, co Cię interesuje i co chciałbyś robić. Określ również w czym jesteś kiepski i czego wolisz unikać. Zastanów się nad tym, co już masz i nad swoimi sukcesami. Dzięki temu poznasz siebie i łatwiej będzie Ci określić większy życiowy cel oraz zasady, którymi będziesz się kierował. Osoba pewna siebie żyje zgodnie z regułami, w które wierzy. Jeśli ich nie masz, będziesz jak chorągiewka na wietrze. Określenie czego chcesz od życia będzie solidnym fundamentem, na którym zbudujesz pewność siebie.

5. Zmień środowisko

Istnieje zasada, która mówi, że jesteś średnią z pięciu najważniejszych osób w Twoim życiu. Zastanów się nad tym, z kim spędzasz najwięcej czasu. Kogo cenisz? Kto jest Ci bliski? Czy te osoby sieją w Tobie wątpliwości i strach? Czy opowiadają Ci, jakie wszystko jest trudne? A może wierzą w Ciebie i podnoszą Cię na duchu? Ludzie z dobrymi zamiarami często bardziej dołują i krzywdzą, niż pomagają. Ogranicz obecność takich osób w swoim życiu. Nie przebywaj z krytykantami i ludźmi małej wiary.

You got a dream… You gotta protect it. People can’t do somethin’ themselves, they wanna tell you you can’t do it. If you want somethin’, go get it. Period.

The Pursuit Of Happyness

Wyeliminuj ze swojego otoczenia wszystko, co sprawia, że czujesz się ze sobą gorzej. Mogą to być stare ubrania, wystrój pokoju, który wpędza Cię w depresję. Stwórz listę rzeczy, które przeciwdziałają Twojej pewności siebie. Zastanów się, jak mógłbyś zorganizować swoje środowisko na nowo, aby wprawiało Cię w dobry nastrój.

Reasumując

Pewność siebie jest wynikową przekonań na swój temat. Nie jest czymś oddzielonym od emocji ani od sytuacji życiowych. Na drodze budowania pewności siebie musisz być cierpliwy. Są rzeczy, które wymagają czasu i których nie przeskoczysz. Nie ma szybkich rozwiązań, które naprawią Cię raz na zawsze. Zwiększanie pewności siebie jest ciągłą i kompleksową pracą nad sobą, w którą warto zainwestować czas i energię.

Nie przegap żadnego posta

Otrzymuj powiadomienie o nowym poście prosto na Twój adres e-mail i uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów – tylko dla czytelników newslettera.

Wczytywanie...

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip