Rozbudź swoje zmysły!

W poprzedniej części dowiedziałeś się jak duży wpływ na Twój mózg mają różne techniki i ćwiczenia, które sprawiają, że zaczyna się rozwijać oraz działać na wyższych obrotach. Poznałeś także sposoby na przełamanie rutyny, która nas rozleniwia i odbiera chęć do działania.

Seria postów Jak zwiększyć możliwości mózgu i poprawić pamięć? skupia się na 5 kategoriach technik. Są to:

  • przełamywanie rutyny (link),
  • pobudzanie zmysłów (ten artykuł),
  • odpoczynek i porządek (ten artykuł),
  • ćwiczenia mentalne (link),
  • ćwiczenia fizyczne (link).

W dzisiejszym artykule skupię się na technikach oddziaływania na zmysły w celu zwiększenia aktywności mózgu oraz opiszę jak ważny jest porządny odpoczynek i czyste otoczenie.

Pobudzanie zmysłów?

Tak. Oddziaływanie na nasze zmysły w nietypowy sposób rozwija mózg. Być może słyszałeś, że osoby niewidome mają lepiej rozwinięty zmysł słuchu i dotyku?

Pobudzanie zmysłów w niektórych przypadkach zwiększa kreatywność i pomysłowość. Właśnie to chcemy osiągnąć.

Zaczynamy.

1. Korzystaj z nietypowych zmysłów podczas typowych czynności

Oczywiście nasze zmysły działają w każdej chwili. Chodzi jednak o to, aby nie tylko działały, ale były rozbudzone. To oznacza zwiększenie ilości lub intensywności bodźców w stosunku do stanu przeciętnego.

Kiedy ubierasz się z rana spróbuj zrobić to z zamkniętymi oczami. Skup się na fakturze ubrań, ich rozmiarze i wszystkich innych małych rzeczach, które normalnie uchodzą Twojej uwadze. Zamknięcie oczu przy zwykłych czynnościach to prosty i świetny sposób na pobudzenie umysłu do pracy. Uważaj tylko, żeby nie zrobić sobie krzywdy!

Jak podają źródła, zaangażowanie nietypowych zmysłów w typowe czynności poprawia pamięć i stymuluje mózg.

2. Przebywaj w bogatym i pięknym otoczeniu

Wspomniany w poprzedniej części dr. Stephen Brewer uważa, że odwiedzanie naszych ulubionych miejsc (tych z dzieciństwa również) ma bardzo pozytywny wpływ na umysł.

Kreatywne miejsca sprawiają, że sami jesteśmy kreatywniejsi. Nie bez powodu firma Google posiada nietypowe wyposażenie w swoich biurach (link – usunięty).

Badania dowodzą, że osoby, które wychowywały się w ciekawym i bogatym otoczeniu są szczęśliwsze, zdrowsze oraz lepiej prosperujące niż te, które dorastały w ubogim otoczeniu.

3. Zasmakuj życia

Wchodzimy na grząski temat używek i słodkości. Wiele dobrego i złego można o nich powiedzieć, ale my skupimy się na tym jak oddziałują na nasz umysł.

Nowe smaki, nowe typy potraw, rzeczy, które strach wziąć do ust, tworzą nowe połączenia w mózgu. Dzięki temu się rozwijasz. Co więcej – ostatnie badania pokazały, że flawonole, które znajdują się m.in. w ciemnej czekoladzie, czerwonym winie, zielonej herbacie i jagodach, poprawiają pamięć krótkoterminową oraz zdolności kognitywne.

Kocham smak i zapach kawy. Okazuje się, że ona również pozytywnie oddziałuje na nasz mózg. Po pierwsze, zwiększa zdolności poznawcze u części ludzi. U niektórych powoduje senność. Po drugie, badania pokazały, że picie kawy zaraz po nauce poprawia proces konsolidacji wiedzy (który zachodzi podczas snu). Zwiększamy więc swoje szanse, że następnego dnia będzie nam łatwiej sobie przypomnieć czego się uczyliśmy.

4. Weź prysznic

Nie bez powodu tak wiele osób twierdzi, że najlepsze pomysły pojawiają się podczas brania prysznicu. Na tym temacie skupię się szczegółowo w ostatniej części tej serii postów.

Teraz opiszę jednak krótko co się dzieje, kiedy wchodzimy pod prysznic. Po pierwsze, mocno oddziałujemy na zmysł dotyku. Nasze ciało jest w nieregularny sposób polewane przez strumienie wody. Z różnych części ciała dochodzą do naszego mózgu sygnały elektryczne i jego aktywność znacząco wzrasta.

Po drugie, spotykają się ze sobą trzy elementy, które odpowiadają za wzrost kreatywności: zrelaksowany stan umysłu, środowisko które nas odrywa od trudnych problemów, dopamina.

Odpoczynek i porządek

To trzecia kategoria porad, których zadaniem jest zwiększenie możliwości Twojego umysłu.

1. Wyśpij się

Tak często o tym pisałem na blogu. Szczególnie w artykułach dotyczących szybkiego uczenia się. Nauka przed samym zaśnięciem jest najbardziej efektywna.

Dla większości ludzi 7-8 godzin snu jest niezbędne, aby być w porządnej, umysłowej formie następnego dnia. Jak zapewnić sobie zdrowy i porządny sen? Na ten temat pisałem w artykule Twoja ostatnia godzina. Jeżeli jesteś zainteresowany, przeczytaj go.

Bycie wyspanym sprawi, że następnego dnia:

  • będziesz się lepiej uczył,
  • będziesz mógł się lepiej skoncentrować,
  • będziesz więcej rozumiał,
  • Twoja pamięć będzie lepiej funkcjonować.

2. Doceń siłę drzemek

20-90 minutowe drzemki w trakcie dnia często stanowią różnicę pomiędzy przyjemną i efektywną pracą, a umysłową torturą. Zwłaszcza dla osób, które nie wyspały się w nocy.

Drzemki pozwalają umysłowi wypocząć, poprawiają samopoczucie i zwiększają poziom koncentracji. Dokładnie nie wiadomo ile drzemka powinna trwać. Niektórzy twierdzą, że pozytywne skutki ma już kilkuminutowa drzemka. Inne badania podają, że dopiero 90 minut snu potrafi znacznie poprawić pamięć.

3. Ogarnij swoje otoczenie

Czas wyrzucić śmieci, wynieść opakowanie po pizzy i pozbyć się brudnych naczyń. Ich obecność w znacznym stopniu zmniejszy Twoją produktywność. Czyste, zorganizowane i pachnące otoczenie jest ideałem do pracy, zwłaszcza tej przy biurku.

Prawdopodobnie słyszałeś już te porady, ale czy wiedziałeś, że zadbane środowisko pracy ma wpływ na poprawę pamięci i zdolności kognitywnych? Nie chodzi więc tylko o spokój umysłu i brak czynników rozpraszających.

W dzisiejszym artykule po raz kolejny skupiliśmy się na rzeczach nietypowych. Ubieranie się z zamkniętymi oczami wydaje się dziwne, ale jak pokazują badania, wszelkie zaprezentowane tu techniki zwiększają możliwości mózgu. Chodzi o to, żeby go czymś zaskoczyć i zmusić do pracy te obszary, które są wykorzystywane mniej intensywnie. Jak inaczej ma się rozwinąć?

Jeśli dowiedziałeś się dziś czegoś ciekawego, to proszę o zalajkowanie i podzielenie się artykułem ze znajomymi.

część 3

Nie przegap żadnego posta

Otrzymuj powiadomienie o nowym poście prosto na Twój adres e-mail i uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów – tylko dla czytelników newslettera.

Wczytywanie...

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip