Awans na stanowisko kierownicze to spore wyzwanie. Zwłaszcza gdy naszym zadaniem jest zarządzanie kolegami, a my nie mamy w tej dziedzinie żadnego doświadczenia. W tym artykule pokażę Ci jak zarządzać zespołem, z którego się wyrosło oraz jakie są najczęstsze błędy świeżo upieczonych szefów.

Rządzenie? A co w tym trudnego?

Często spotykam się z przekonaniem, że zarządzanie jest pracą łatwą. Wystarczy zrzucić pracę na innych i zbierać pochwały, gdy wszystko idzie dobrze oraz karać ich, gdy sprawy mają się źle. Nic bardziej mylnego. Zarządzanie to złożony proces. Wymaga nie tylko odpowiedniego podejścia do pracy i ludzi, ale przede wszystkim radzenia sobie z własnymi słabościami, stresami i lękami.

Zwłaszcza w obliczu awansu, świeżo upieczony szef musi radzić sobie z faktem, że jego koledzy mają na jego temat wyrobioną opinię. Dobrze znają jego wady i zalety. Nie startuje on z czystym kontem i w zależności od tego jakie relacje zbudował wcześniej, spotka się on ze wsparciem lub oporem nowego zespołu.

Nie wszyscy dostrzegą i zrozumieją powody, dla których ich kolega został awansowany. Na stanowisku zarządzającym potrzebne są nowe umiejętności, których wcześniej nie było okazji nabyć. Na nasze barki spada więcej odpowiedzialności i znacznie więcej ludzi na nas polega. Słabości naszych ludzi, które kiedyś nie zaprzątały naszej głowy, nagle stają się problemem, z którym musimy sobie poradzić. Zmiana charakteru pracy nie jest tak łatwa i przyjemna, jak mogłoby się wydawać na początku.

Sam miałem okazję awansować na stanowisko wymagające ode mnie kierowania moimi własnymi kolegami i to dwukrotnie. Podzielę się więc kilkoma spostrzeżeniami ze wszystkimi, którzy chcą wiedzieć jak zarządzać zespołem, z którego się wyrosło.

Pierwsze problemy w zarządzaniu zespołem

Nowi szefowie, z powodu swoich słabości oraz braku pewności siebie, często wpadają w jedną z dwóch pułapek. Poniżej opisałem dwa najpopularniejsze problemy w zarządzaniu zespołem.

Brak odwagi, aby usiąść za sterami, objawia się tym, że ciągle pracujemy tak jak do tej pory. Staramy się pogodzić nowe obowiązki ze starymi. Nie aktualizujemy naszych relacji z ludźmi. Poświęcamy nasz czas i siłę na robienie pracy, która należy do naszych pracowników, a nie skupiamy się na długoterminowej strategii i zarządzaniu.

Nie możemy udawać, że wszystko jest po staremu, ponieważ nie jest. Awansowałeś na stanowisko, które jest potrzebne w firmie. Dopóki nie zaakceptujesz faktu, że Twoja praca i relacje się zmieniły, nie będziesz mógł efektywnie pomagać (zarządzać) swoim ludziom, a Twoi szefowie nie będą mogli polegać na Tobie.

Kolejny problem w zarządzaniu zespołem, to strach przed utratą kontroli. Prowadzi on do ciągłego demonstrowania swojej pozycji oraz złego traktowania innych. Zapominamy wtedy, że ludzie to nie roboty, ale osoby ze swoim własnym życiem, rodziną, celami i marzeniami. Naszą niepewność siebie staramy się ukryć za maską wygórowanych ambicji i ślepego dążenia do celu.

Wprowadzamy sztuczne i nienaturalne ceremonie, których celem jest pokazanie kto tu rządzi. Oczywiście takie pokazywanie do niczego nie prowadzi, dzieli zamiast łączyć i burzy zamiast budować.

Cechy dobrego przywódcy i lidera w organizacji

Najlepszą rzeczą, którą może zrobić świeżo upieczony szef, jest jasne zakomunikowanie swoich oczekiwań i wartości. Podstawą dobrego zarządzania jest komunikacja. Nie wolno zakładać, że ludzie wiedzą to, czego im wprost nie powiedziałeś. Zbierz swój zespół i opowiedz o tym czego oczekujesz oraz co jest dla Ciebie ważne.

Warto podkreślić, że jesteś otwarty na propozycje i sugestie zespołu. Przyjmij z pokorą oczekiwania swoich ludzi wobec Ciebie. Nie awansowałeś dlatego, że nie popełniałeś błędów oraz wszystko wiedziałeś najlepiej. W związku z tym miej świadomość, że Twoi ludzie często najlepiej będą wiedzieć co robić i jak rozwiązywać problemy. Twoim zadaniem jest dać im przestrzeń, aby mogli to robić. Innymi słowy – nie przeszkadzaj im w pracy.

People support what they help to create.

Kompetencje lidera zespołu

Jeżeli chcesz poznać kompetencje lidera zespołu, szczerze polecam przeczytać artykuł Jak kształtują się liderzy? autorstwa Aleksandra Drzewieckiego. Doskonale opisuje on cechy dobrego przywódcy i lidera w organizacji. Pokazuje także, jak takie cechy kształtować i pielęgnować.

Poniżej opisałem kilka podstawowych aspektów zarządzania, o których zawsze należy pamiętać.

  • Zwracaj uwagę na dobrą komunikację. Upewniaj się, że wszystko jest jasne dla wszystkich i nie ma niedomówień,
    nawet w kwestiach oczywistych. Często ludzie nie rozumieją czegoś (i nie mówią o tym niepytani) lub rozumieją coś zupełnie inaczej niż Ty.
  • Ludzie powinni mieć dobrze zorganizowaną pracę. Nie powinno być sytuacji, w której ktoś nie wie co ma robić.
  • Nie narzucaj ludziom terminów i zadań niemożliwych do wykonania. Stracą motywację do pracy.
  • Wszyscy Twoi ludzie powinni wiedzieć, że zawsze mogą przyjść do Ciebie z problemem lub propozycją. Zawsze doceniaj, że to robią. Jeśli kiedykolwiek przestaną, to oznaka, że coś się popsuło w Twoim zespole.
  • Nie nagradzaj ludzi dodatkową pracą. Podejście radzi sobie dobrze, więc jeszcze mu dołożę doprowadzi do tego, że ludzie przestaną się starać.
  • Bądź buforem pomiędzy Twoim zespołem, a osobami z zewnątrz. Jeśli ludzie będą mieć ciągle jakieś zlecenia z boku, to po pierwsze będą sfrustrowani, że ktoś im przeszkadza, a po drugie, nie będą mogli skupić się na tym co dla Ciebie ważne. Zawsze interesuj się tym, czym inni zawracają głowę Twoim ludziom.
  • Daj ludziom poczucie, że to właśnie oni są specjalistami w tym co robią. Rozbudź w nich poczucie, że Jak nie oni to kto?. Niech czują, że ich praca ma znaczenie i jest ważna. Dziękuj im za dobrą robotę, chwal ich publicznie i zwracaj uwagę tylko na osobności.
  • Bądź konsekwentny i spójny. Ludzie świadomie lub nie, będą sprawdzać jak daleko mogą się posunąć. Postaw jasne granice i wyciągaj konsekwencje, gdy ktoś je przekroczy. Nie chodzi o bycie tyranem, ale o pewne i silne trzymanie za ster, aby statek mógł płynąć do celu.
  • Jeśli to możliwe, wprowadź elastyczny czas pracy. Wszyscy docenią możliwość łatwiejszego łączenia pracy z życiem osobistym. Pamiętaj, że jeszcze nikt na łożu śmierci nie żałował tego, że spędził zbyt mało godzin w biurze.

Reasumując – jak zarządzać zespołem, z którego się wyrosło

Odpowiedź na pytanie Jak zarządzać zespołem, z którego się wyrosło? jest prosta – trzeba pamiętać, że jesteśmy ludźmi. Zarówno Ty jak i Twoi ludzie będziecie popełniać błędy. Nikt tego nie uniknie. Kluczem są właściwi ludzie na właściwym miejscu. Nie ma złych żołnierzy prowadzonych przez dobrego generała. Dobry szef będzie zatrudniał możliwie najlepszych ludzi. Zły szef będzie zatrudniał ludzi zawsze gorszych od siebie, ponieważ będzie czuł się zagrożony przez lepszych.

Na temat zarządzania napisano już wiele. Zachęcam Cię do ciągłego poszerzania swojej wiedzy i rozwijania swoich kompetencji. Mam nadzieję, że ten krótki artykuł pokazał Ci jak zarządzać zespołem, z którego się wyrosło. W pigułce opisałem to, co jest szczególnie ważne na samym początku. Czas weryfikuje słuszność naszych wartości i przekonań. Jeśli będziesz wystarczająco uważny, to wyniesiesz wiele cennych lekcji z tej przygody jaką jest zarządzanie.

Nie przegap żadnego posta

Otrzymuj powiadomienie o nowym poście prosto na Twój adres e-mail i uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów – tylko dla czytelników newslettera.

Wczytywanie...

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip