To drugi artykuł z tego cyklu. Dziś dowiesz się jak ważne jest dbanie o jakość wykonywanej pracy. Czy możliwe, że wysoki poziom jakość, prowadzi do znacznie większej produktywności?

Wysoka jakość – coś co kosztuje dużo czasu, dużo pieniędzy, a większość ludzi i tak nie zauważy różnicy. Przeważnie więc podchodzi się do niej na zasadzie: popracujemy nad jakością jeśli czas na to pozwoli.

No cóż, czasu zawsze brakuje, a co za tym idzie, praca nad jakością nigdy nie następuje.

Przywódca – wróg jakości

Nie mamy czasu myśleć o naszej pracy. Mamy czas ją robić.

Bardzo rzadko zdarzają się ludzie, którzy posiadają choćby jedną książkę, która dotyczy ich pracy. Ten prosty fakt jest przerażający dla wszystkich, którym zależy na jakości. A komu zależy? Przywódcy? Być może, ale z pewnością większość jej przeciwdziała.

Po pierwsze nadgodziny. Mogłoby się wydawać, że jeśli wyciśniemy więcej godzin pracy od naszych ludzi, to szybciej osiągniemy nasz cel i będzie czas, aby dopracować jakość. Niestety. Dla ludzi najważniejsze jest ich życie, ich rodziny, bliscy, zdrowie.

Nadgodziny są dobre i akceptowalne na krótką metę. Jeśli jednak przez dłuższy czas ludzie muszą pracować ponad normę, to prędzej czy później odbije się to na ich pracy. Nastąpi negatywne podejście i niezadowolenie. To wszystko niszczy jakość, zamiast ją budować.

Projekty na wczoraj

Część ludzi sądzi, że wyznaczając terminy niemożliwe do osiągnięcia wzbudzi w ludziach poczucie pilności, a tym samym zwiększy produktywność. Niestety dzieje się odwrotnie.

Ludzie, którzy wiedzą, że i tak nie zdążą wykonać swojej pracy na czas, nie będą starać się bardziej. Będą starać się mniej. Skoro nikt nie traktuje ich pracy poważnie, to dlaczego oni powinni? Poza tym, aby osiągać szybsze rezultaty zawsze będą poświęcać jakość, co doprowadzi do niezadowolenia ze swojej pracy. Świadomość, że pracuje się nad byle czym jest demotywująca.

Dlaczego wysoka jakość to wysoka produktywność?

Oczywiście patrząc krótkofalowo, jakość zawsze będzie wrogiem produktywności. Trzeba poświęcić więcej czasu, więcej pieniędzy, a klient i tak tego nie doceni.

Często mówi się, że w Japonii nie istnieje kompromis pomiędzy ceną a jakością. Powszechnie akceptowany jest pogląd, że wysoka jakość prowadzi do redukcji kosztów.

W niektórych Japońskich firmach zespoły mają prawo weta. Jeśli uważają, że ich produkt nie jest gotowy, nie jest najwyższej jakości, to mają prawo nie zgodzić się na jego wypuszczenie. Niezależnie od tego, czy klientowi by wystarczył.

Zbudowanie kultu wysokiej jakości czyni ludzi lepszymi. Wierzą w swoją pracę i wiedzą, że ich zadaniem jest dostarczyć dzieło sztuki. Ludzie szczycą się tym, że ich praca jest światowej klasy.

Lider powinien więc przestać myśleć jak zmniejszyć jakość, aby zaoszczędzić pieniądze. Powinien zacząć myśleć jak zwiększyć jakość przy zachowaniu obecnych kosztów.

Mam nadzieję, że ten artykuł rzucił nowe światło na sposób w jaki patrzysz na wysoką jakość. Nie jest to już starożytny mit, który nie może istnieć w obecnych czasach. Jakość to coś co zaczyna się w ludziach i ma przełożenie na ich pracę. Jeśli więc chcesz mieć najlepszych w zespole, to pozwól im takimi być.

część 3

Nie przegap żadnego posta

Otrzymuj powiadomienie o nowym poście prosto na Twój adres e-mail i uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów – tylko dla czytelników newslettera.

Wczytywanie...

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip