Oto gotowy wzór Twojego osobistego dziennika finansów.

Jeżeli czytasz mojego bloga od dłuższego czasu, to zapewne wiesz, że jestem zwolennikiem inteligentnego oszczędzania. Jest to najlepsza droga do spokojnego i bezpiecznego finansowo życia.

Doskonałym narzędziem, które pomoże Ci oszczędzać, planować i śledzić wszelkie wydatki oraz zarobki, jest domowy dziennik finansów. Dzięki niemu nie tylko zobaczysz na co konkretnie wydajesz pieniądze i w jakich ilościach, ale także przeanalizujesz swoją sytuację, co pozwoli Ci wyciągnąć wnioski na temat Twoich finansów.

Czym jest dziennik finansów?

Jego definicja jest bardzo łatwa. To zestawienie Twoich przychodów i rozchodów, a więc pieniędzy, które pozyskujesz i których się pozbywasz, każdego miesiąca. Spis uwzględnia różne kategorie Twojego życia, które powodują wzrost lub spadek na Twoim koncie.

Czym różni się od budżetu? Prawie niczym – budżet to plan na przyszłość, a dziennik, który zaprezentuję również będzie pełnił taką funkcję. Podany prze zemnie szablon może być także Twoim budżetem.

Dlaczego jest to ważne?

Każdy z nas ma do czynienia z finansami codziennie. Osoba, która chce być ponadprzeciętna w tej dziedzinie życia, powinna być jej w pełni świadoma. Powinna rozumieć co się dzieje, skąd przychodzą pieniądze i na co są wydawane. Ale to tylko pierwszy krok.

Kiedy już wiesz jak wygląda przepływ pieniędzy w Twoim życiu, powinieneś umieć dokonać skutecznej analizy, a następnie wyciągnąć wnioski, które umożliwią Ci dotarcie do wyznaczonego celu. Właśnie tak – potrzebny Ci jest cel.

Analiza swoich finansów powinna Ci służyć, a nie być sztuką dla sztuki.

Rzadko bywa, że ktoś przedstawia sposób na prowadzenie domowego budżetu lub dziennika od strony rozwojowej. Jeśli już się decydujesz na opanowanie swoich finansów, to potrzebny Ci jest cel i szablon, który Ci zaprezentuję, uwzględnia ten aspekt.

Nauczysz się więc śledzić pieniądze, analizować sytuację i wyciągać wnioski – wszystko po to, aby zaplanować i zmienić swoją przyszłość.

Nie cierpię księgowości!

Nie martw się, ja również. Uwielbiam natomiast poczucie kontroli nad własnym życiem i pieniędzmi. Wychodzę z założenia, że Ty również. Z tego powodu, pokażę Ci gotowy i łatwy w użyciu szablon, który będziesz mógł wprowadzić we własnym życiu, wraz z instrukcjami.

Jedyne co będziesz musiał robić, to wypełniać go co jakiś czas i nic poza tym. Cały proces jest naprawdę łatwy i krótki. Wymaga tylko jednego – gromadzenia paragonów.

Jak gromadzić paragony?

Wyrób w sobie nawyk zbierania paragonów z zakupów, restauracji, kina, apteki i wszelkich możliwych miejsc. Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz go dostać, to zapisz sobie (na kartce, w telefonie):

  • kiedy?
  • ile?
  • na co?

wydałeś pieniądze.

Ja robię tak – zbieram paragony i odkładam je w stałe miejsce. Raz lub dwa razy w tygodniu siadam i wklepuję je do swojego dziennika. Poświęcam na to maksymalnie kilka minut. Oczywiście równie dobrze mógłbym robić to raz na miesiąc, ale lubię to załatwiać na bieżąco.

Gotowy szablon

Poniżej prezentuję Ci przykładowy szablon, który utworzyłem w Arkuszach Google (http://www.google.com/intl/pl/sheets/about/ – całkowicie darmowe). Możesz także skorzystać z dowolnego arkusza kalkulacyjnego, np. darmowego Libre Office Calc lub Microsoft Excel. Wszystko będzie działać i wyglądać bardzo podobnie.

Ja lubię Arkusze Google, ponieważ mam do nich bardzo łatwy dostęp z telefonu. Ponadto mój dziennik jest na serwerach Google, a nie na lokalnym dysku komputera. Ma to taką zaletę, że mogę być pewien, iż nigdy go nie stracę. Dodatkowo, co pewien czas, robię kopię zapasową na własnym komputerze.

dziennik

Tak wygląda przykładowy arkusz. Reprezentuje on tylko jeden miesiąc. Należy go więc każdego miesiąca kopiować i wypełniać od nowa. Składa się z następujących części:

  • data – 01.01.2015, nowy rok to doskonała okazja, aby zacząć prowadzić dziennik,
  • przychody – to przeróżne źródła, z których pozyskujesz pieniądze, oczywiście powinieneś dopasować podane kategorie do swojego życia, ja przedstawiłem tylko kilka propozycji,
  • rozchody – wszystko co pochłania Twoje pieniądze,
  • podsumowanie – jest bardzo ważne, dzięki temu widzisz wprost ile zarabiasz oraz ile wydajesz,
  • zarobki odjąć wydatki – ile pieniędzy możesz zaoszczędzić co miesiąc,
  • oszczędności, inwestycje – oddzielny wiersz, tutaj należy wpisać ile w danym miesiącu odłożyłeś na przyszłość, powinna być to cała kwota, która została po odjęciu wydatków od zarobków,
  • plan na kolejny miesiąc – podstawa funkcjonowania wszystkich, którzy chcą się rozwijać, musisz mieć cel do którego będziesz dążył,
  • notatki/cele – każda kategoria może zostać dodatkowo opisana, jeśli chcesz ograniczyć wydawanie lub zwiększyć przychody w danej kategorii, powinieneś wpisać tu swój cel lub pożądaną kwotę.

Powinieneś spróbować dokonać kategoryzacji wszystkich pieniędzy, które do Ciebie przychodzą i odchodzą. Większość kategorii ma charakter regularny, to znaczy, co miesiąc się powtarzają. Istnieje też pole zarobków/strat nieregularnych, a więc takich, które zdarzają Ci się maksymalnie kilka razy w roku.

Pod koniec każdego roku, powinieneś zsumować oddzielnie wydatki regularne i nieregularne. Dzięki temu będziesz wiedzieć czego się spodziewać. Przykładowo zrozumiesz, że co miesiąc potrzebujesz 2000 zł na regularne wydatki, ale w ostatnim roku wydałeś dodatkowo 5000 zł na różne nieregularne sprawy (naprawy, remonty, pojedyncze zakupy).

Jesteś więc w stanie wyciągnąć wniosek, że bezpiecznie będzie mieć przynajmniej 2000 zł każdego miesiąca oraz 5000 zł zapasowej gotówki. Stajesz na czele swoich finansów. Nie jesteś ich sługą, ale panem.

Jak to uzupełniać?

Załóżmy, że kupiłeś dziś wodę i mleko. W sumie dałeś 5 zł. W kategorii Picie wpisujesz więc =5. Przychodzi kolejny dzień, a Ty kupiłeś jeszcze piwko za 4 zł. Dopisujesz więc +4. Zawartość komórki będzie wyglądać tak =5+4. Oczywiście arkusz po uzupełnieniu pokaże 9 zł.

Każdy produkt z paragonu, wydatek i zarobek, należy dodać do odpowiedniej kategorii. Jak już pisałem – ja paragony wklepuję dwa razy w tygodniu. Oczywiście takie rzeczy jak pieniądze z pracy, stypendia, abonamenty uzupełniam tylko raz.

Zwróć uwagę, że dziennik zawiera kategorię Inne. Tutaj pojawią się rzeczy, których nie potrafisz sensownie wpisać. Idealnie powinno być tutaj zawsze 0 zł, ponieważ wszystko należy umieć podzielić na kategorie. Czasem może się trafić wydatek, który będzie bardzo dziwny i niepasujący do reszty. W takim wypadku opisz go obok, w rubryce Notatka.

Analiza zapisków

Minął pierwszy miesiąc, co teraz? To doskonały czas, aby poddać analizie swoją sytuację finansową. Przede wszystkim zerknij czy jesteś na plusie. Jeśli nie, to znaczy, że więcej wydajesz niż zarabiasz. Twoim celem powinna być zmiana takiego stanu rzeczy. W wierszu Plan na kolejny miesiąc wpisz sobie np. muszę ograniczyć wydatki na XYZ oraz pozyskać pieniądze ze źródła XYZ.

Jeśli coś Ci jednak zostało, powinieneś to zaoszczędzić. Jeśli nie wiesz jak inwestować, to po prostu sobie odłóż te pieniądze na koncie oszczędnościowym, a w wierszu z Twoimi planami zapisz: chcę nauczyć się inwestować.

Przeanalizuj także poszczególne wiersze i zadaj sobie następujące pytania:

  • Czy wydaję na coś zbyt dużo?
  • Czy zarabiam na czymś za mało?
  • Które wydatki chciałbym zmniejszyć?
  • Które przychody chciałbym zwiększyć?

Wpisz w kolumnie Notatka/Cel wpisz konkretną wartość, którą chciałbyś osiągnąć. W planie na kolejny miesiąc wpisz sposób w jaki zrealizujesz swoje postanowienie.

Dziennik w praktyce

W praktyce jest tak, że liczby będą Ci się rozjeżdżać. Coś nie będzie się zgadzać. Jest to całkowicie normalne. Staraj się jak możesz, aby zachować zgodność, ale nie stanie się nic wielkiego jeżeli coś przeoczysz.

Już 90% dokładność jest wystarczająca i miarodajna.

Mam nadzieję, że ten artykuł jest dla Ciebie przydatny. Jestem zwolennikiem prowadzeniem osobistego dziennika finansów i uważam, że jego poprawne stosowanie niesie duże korzyści.

Doskonałym postanowieniem noworocznym jest rozpoczęcie śledzenia własnych finansów. Może warto zacząć zbierać paragony od 1 stycznia?

Jeśli spodobał Ci się artykuł, to proszę o zalajkowanie go oraz podzielenie się nim ze znajomymi.

Nie przegap żadnego posta

Otrzymuj powiadomienie o nowym poście prosto na Twój adres e-mail i uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów – tylko dla czytelników newslettera.

Wczytywanie...

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip