Poznaj kilka prostych zasad.

Czasy technologii cyfrowej sprawiły, że w naszym codziennym życiu, znajdują się elementy, które potrafią nas skutecznie rozpraszać. Mam na myśli telefony, tablety, laptopy itp. Jak pisałem w ostatnim poście, wielozadaniowość ma swoje wady oraz poważne konsekwencje dla naszego umysłu, takie jak negatywny wpływ na inteligencję.

Należy nastawić się, że ciągłe rozproszenie i brak porządnego skupienia, jest czymś wysoce niepożądanym. Co gorsza, wykonując wiele rzeczy naraz, nasz umysł sprawia, że czujemy się świetnie i odczuwamy przyjemność. Nagradzamy się więc sami za destrukcyjny stan rozproszenia.

Przede wszystkim zapamiętaj na zawsze, żeby kreatywną pracę wykonywać zawsze jako pierwszą. Typowo jesteśmy nauczeni, żeby zrobić wszystko co nieprzyjemne i trudne najpierw. Takie postępowanie wysysa z nas energię i zabija skupienie. Nasz mózg każdego dnia ma pewien zapas energii, a każda nasza decyzja co z nią zrobimy, ma wpływ na jego późniejszą pracę.

Aby pozostać skupionym, odwróć kolejność. Jako pierwsze wykonaj zadania, które wymagają od Ciebie kreatywności i koncentracji. Potem spokojnie przejdź do pracy, która nie wymaga ciągłego skupienia, jest bardziej mechaniczna lub schematyczna.

Świadomie planuj pracę i czas. David Rock, autor książki Your Brain at Work, studiując tysiące ludzi, doszedł do wniosku, że człowiek jest naprawdę skupiony przez około 6 godzin w tygodniu. Dlatego tak ważne jest planowanie co będziemy robić w ciągu tych 6 godzin.

Większość z nas jest najbardziej skupiona z samego rana lub wieczorem. Godziny południowe są najbardziej zabójcze dla naszej koncentracji. Znacznej większości ludzi, wygodniej myśleć jest poza biurem. Warto zastanowić się i zaobserwować, kiedy i w jakich warunkach Ty najlepiej i najchętniej myślisz. Będziesz dzięki temu mógł swoje najtrudniejsze zadania rozplanować tak, aby wykonać je w najbardziej optymalnym czasie i miejscu dla siebie.

Ćwicz ciało i umysł. Jesteś jednym organizmem. Nie należy sądzić, że umysł jest czymś oddzielnym i niezależnym od ciała. Ćwiczenia fizyczne maja wpływ na samopoczucie i pracę mózgu.

Twój umysł również da się ćwiczyć jak mięśnie. Jeżeli jesteś często rozproszony i wykonujesz wiele naraz, Twój mózg przyzwyczaja się. Tracisz umiejętność skupienia, a rozproszenie staje się nawykiem. Po prostu trenujesz swój umysł, ale nie w tym kierunku, w którym byś chciał.

Chcąc zwiększyć umiejętność koncentracji, należy zrobić to samo – trenować. Kiedy to tylko możliwe, pozbądź się z otoczenia rozpraszających czynników i skup się maksymalnie na jednym zadaniu. Nie rób z tego wielkiej życiowej zmiany od razu. Warto zacząć powoli, może od kilku minut całkowitego poświęcenia i skupienia dziennie. Z czasem wydłużaj ten czas. Uczyń bycie skupionym nawykiem swojego umysłu. Jeśli przyłapiesz się na odpływaniu myślami na inne tematy, zostań spokojny. Nakieruj swoje myśli na to czym się zajmujesz. Taka samodyscyplina jest bardzo podobna do ćwiczeń fizycznych. Trenujesz siłę skupienia swojego mózgu.

Nie przegap żadnego posta

Otrzymuj powiadomienie o nowym poście prosto na Twój adres e-mail i uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów – tylko dla czytelników newslettera.

Wczytywanie...

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip