Jak przedstawić wiedzę w ciekawy i interesujący sposób?

W ostatnich dwóch artykułach nauczyłeś się, jakie są zasady szybkiej nauki i jak w tym kontekście, działa Twój mózg. Jeśli ich jeszcze nie przeczytałeś to gorąco polecam, gdyż stanowią integralną część całej serii artykułów, które są poświęcone temu tematowi. Znajdziesz je tu: część 1, część 2.

Ten artykuł pokaże Ci jak uczyć innych. Jak należy przedstawić ludziom wiedzę, żeby byli zainteresowani, jak sprawić, żeby uczniowie przyswoili, zrozumieli i zapamiętali z łatwością to co chcesz im przekazać.

Przede wszystkim należy pamiętać, żeby przedstawiać wiedzę w sposób wizualny. Obrazki i grafiki są dużo łatwiej przyswajane i zapamiętywane przez umysł, co sprawia, że uczenie staje się dużo bardziej efektywniejsze. Jeśli to możliwe staraj się umieszczać podpisy rysunków w jakiś niestandardowy sposób, najlepiej w nich samych. Jest to dużo lepsze rozwiązanie niż zrobienie standardowego podpisu, pod lub nad rysunkiem. Umysł zaczyna pracować, podświadomie próbując znaleźć korelacje pomiędzy rysunkiem a tekstem.

Zachęć studentów do głębszego analizowania tematu. Dopóki wiedza przekazywana jest biernie, w głowach uczniów nie dzieje zbyt wiele. Należy starać się na każdym kroku zaciekawić, zaangażować, zmotywować i zainspirować do rozwiązywania problemów i zastanawiania się. Dobrym narzędziem do tego są ćwiczenia, zadania, prowokujące pytania i zajęcia, które angażują obydwie półkule. Z jednej strony wiedza i logika, z drugiej zabawa, zmysły, emocje.

Wzbudzaj emocje. Umysł zapamiętuje to co uznaje za ważne, a jak pisałem w poprzednich artykułach, ważne jest dla niego to, co wzbudza emocje. Wniosek jest więc prosty – im więcej emocji podczas uczenia się, tym lepiej zostanie to zapamiętane. Najbardziej pożądanymi są emocje dotyczące zaskoczenia, ciekawości, zabawy, wygranej, zdziwienia. Warto używać do tego łamigłówek, analogii, porównań.

Używaj porównań i analogii. Dlaczego? Umysł dużo łatwiej rozumie i przyswaja coś, co jest dla niego znajome. Problem wielu nauczycieli jest taki, że tłumaczą w sposób niezrozumiały i skomplikowany. Co gorsza, jeśli już znajdzie się na tyle ktoś odważny i poprosi o lepsze wytłumaczenie, nauczyciel opowie mu to innymi, skomplikowanymi i nieznajomymi słowami. Chodzi o to, żeby postarać się przekazywać wiedzę, używając znajomych słów, porównań i analogii do rzeczy, które są oczywiste i znane wszystkim słuchaczom lub czytelnikom.

Traktuj studenta w sposób osobisty, używaj formy dyskusji. Badania w tym zakresie wykazały, że uczniowie radzą sobie do 40% lepiej na testach przeprowadzonych po zajęciach, jeśli wykładowca mówi bezpośrednio do nich. Podobnie z książkami jeśli autor zwraca się bezpośrednio do czytelnika. Używaj pierwszej osoby i pisz, mów tak jakbyś konwersował z uczniami. Opowiadaj dygresję, historyjki, używaj codziennego języka i nie traktuj siebie ani studentów zbyt poważnie. Jak sądzisz, czy więcej uwagi poświęciłbyś wykładowcy, który mówi w sposób majestatyczny i oficjalny, czy przyjacielowi podczas konwersacji przy obiedzie?

Na dziś to wszystko. W kolejnym i ostatnim poście z tej serii, opiszę przykładowe narzędzia, których może użyć autor podręcznika, czy wykładowca. Będzie to post podsumowujący. Zapraszam!

cz. 4

Nie przegap żadnego posta

Otrzymuj powiadomienie o nowym poście prosto na Twój adres e-mail i uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów – tylko dla czytelników newslettera.

Wczytywanie...

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip