Inteligencja emocjonalna związana jest z umiejętnością wyrażania, rozumienia i zarządzania emocjami własnymi oraz innych ludzi. Ponieważ jakość życia to jakość emocji, można śmiało stwierdzić, iż wysoki EQ (iloraz emocjonalny) jest kluczem do szczęścia. Dobrą wiadomością jest fakt, że można go kształtować. W tym artykule dowiesz się, jak rozwijać inteligencję emocjonalną.

Badania przeprowadzone przez TalentSmart pokazują, że istnieje silna zależność pomiędzy sukcesami a poziomem inteligencji emocjonalnej. Aż 90% osób, które doskonale radzi sobie w pracy, posiada wysoki współczynnik EQ, podczas gdy 80% osób, które sobie nie radzi, posiada niski współczynnik EQ.

Jak rozwijać inteligencję emocjonalną? Oczywiście, najlepiej będzie Ci uczyć się na żywym organizmie, w prawdziwych życiowych sytuacjach, gdzie spotkasz się z realnymi problemami i wyzwaniami. Nikt z nas nie żyje tak samo i nie spotyka się z tymi samymi ludźmi. W zależności od Twojej sytuacji, inaczej będą rozwijać się poszczególne aspekty inteligencji emocjonalnej. Przykładowo, może bardziej potrzebujesz poznać sposoby na stres niż efektywne komunikowanie emocji innym, ponieważ Twoja praca polega na realizacji projektów w pojedynkę. Owszem, wszystko jest ważne, ale trzeba rozumieć, iż na danym etapie życia są rzeczy, które liczą się bardziej niż inne.

Trenowanie samoświadomości

Trening inteligencji emocjonalnej należy rozpocząć od treningu samoświadomości. Sercem EQ jest rozumienie tego, jakie procesy w nas zachodzą. Nie możemy świadomie rozwijać czegoś, o czym nie wiemy. Jak więc rozwijać świadomość? Najprostszym sposobem jest prowadzenie dziennika emocji. Istnieje kilka podejść. Przykładowo, możesz ustalić sobie określone godziny, o których codziennie będziesz zapisywał swój stan emocjonalny. Innym sposobem jest spisywanie pod koniec dnia, wszystkich ważniejszych sytuacji oraz uczuć z nimi związanych.

W ten sposób zmusisz swój umysł do skonkretyzowania tego, jak się czułeś. Twój zasób słów związanych z emocjami powiększy się. Zaczniesz zwracać uwagę na swoje emocje i zrozumiesz, że to, co kiedyś nazywałeś złością, dziś nazwiesz irytacją. Warto również zapisywać intensywność danej emocji, np. w skali od 1 do 10.

Innymi sposobami na trenowanie samoświadomości są sesje coachingowe, uczestnictwo w grupach i kursach, a nawet medytacja.

Znajomość swoich mocnych i słabych stron

Niektórzy uważają, że są najlepsi we wszystkim. Inni ciągle siebie krytykują. Oczywiście, najzdrowszym podejściem jest balans. Weź więc coś do pisania i czystą kartkę papieru. Podziel ją na dwie kolumny. W jednej zapisz swoje wady, a w drugiej zalety. Staraj się, aby było ich mniej więcej tyle samo. Dla każdej zalety znajdź wadę, a dla wady, znajdź zaletę. Zachowaj równowagę. W tym ćwiczeniu chodzi o poznanie i świadomość własnych cech charakteru. Ułatwi Ci to zrozumienie, dlaczego działasz tak, a nie inaczej.

Oprócz cech charakteru, ważne są umiejętności. Weź kolejną kartkę i podziel ją na dwie kolumny. W jednej zapisz wszystkie rzeczy, w których jesteś dobry, a w drugiej wszystkie rzeczy, w których jesteś kiepski.

Ucz się redukować negatywne emocje

Być może wiedza na temat tego, jak panować nad emocjami, jest najważniejszym aspektem EQ. Emocje negatywne są nam potrzebne, ponieważ każda z nich niesie za sobą bardzo konkretny przekaz. Więcej przeczytasz o tym w artykule opisującym emocje negatywne. Dowiesz się z niego, co oznaczają oraz co trzeba zmienić, aby się ich pozbyć.

Jak rozwijać inteligencję emocjonalną poprzez redukcję negatywnych emocji? Po pierwsze, spróbuj nie wyciągać pochopnych wniosków na temat ludzi. Zanim zareagujesz na czyjeś zachowanie, zatrzymaj się i pomyśl nad alternatywami. Przykładowo, jeśli Twój znajomy nie odebrał telefonu, nie oznacza to, że Cię zignorował. Być może był bardzo zajęty. Zachowanie ludzi związane jest bardziej z nimi, niż z Tobą.

Po drugie, zawsze miej plan zapasowy. Nigdy nie wmawiaj sobie, że jeśli nie stanie się X, to Twoje życie się skończy i nie będziesz wiedział, co ze sobą zrobić. Wyznaczanie sobie celów bez planu awaryjnego, jest skazywaniem siebie na poważne cierpienie w przypadku, gdy coś się nie uda.

Zawsze myśl o tym, jak poradzisz sobie w momencie, gdy coś się nie powiedzie. Co wtedy zrobisz? Co wtedy pomyślisz? Gwarantuję Ci, że jeśli oswoisz się z potencjalną porażką, to pozbędziesz się stresu i strachu, a dzięki temu, Twoje działania będą skuteczniejsze. Szukaj informacji na temat tego, jak pokonać strach. Psychologia oferuje szereg ćwiczeń, które Ci w tym pomogą.

Trenuj asertywność i wyrażanie swojej opinii

Są chwile, które nas definiują. Które definiują nasz dalszy los. To chwile, w których musimy powiedzieć stanowcze nie oraz nie przeprosić za to. Asertywność to czynnik inteligencji emocjonalnej, któremu należy poświęcić wiele uwagi. Wyrażanie swojej opinii lub trudnych emocji, to często nie lada wyzwanie. W sieci znajdziesz wiele informacji na temat tego, jak nauczyć się asertywności. Proponuję zacząć od formułki: Czuję X, kiedy robisz Y, w sytuacji Z.

Podczas komunikowania trudnych emocji, należy unikać stwierdzeń typu:

  • Jesteś…
  • Powinieneś był…
  • Musisz…

Tego typu konstrukcje, z miejsca uruchomią wszelkie mechanizmy obronne Twojego rozmówcy i raczej nie dojdziecie do porozumienia.

Bądź proaktywny w stosunku do swoich emocji

Nie próbuj testować swoich reakcji, kiedy nadejdą trudne emocje. Nie czekaj do ostatniej chwili. Nie reaguj. Taka reakcja na bieżąco, prawdopodobnie tylko rozdmucha problem do jeszcze większych rozmiarów.

Zamiast tego, staraj się myśleć o potencjalnych problemach i wymagających sytuacjach zawczasu. Kiedy jesteś na kogoś zdenerwowany, nie duś w sobie tego czekając, aż puszczą wam nerwy i wtedy sobie wszystko wygarniecie. Postaw się w sytuacji drugiej osoby. Jak wspomniałem wcześniej – zachowanie ludzi jest bardziej związane z nimi niż z Tobą. Zastanów się, dlaczego dana osoba taka jest. Być może ciąży na niej duża presja i nie do końca sobie radzi ze swoimi emocjami? Staraj się przenieść ciężar emocjonalny z osoby, na coś bezosobowego, np. trudną sytuację.

Kiedy ktoś Cię wkurzy, warto poczekać z reakcją choćby 10 sekund. Weź głęboki wdech i postaraj się powstrzymać od kontrataku. Często 10 sekund spokoju wystarczy, aby w Twojej głowie narodziła się znacznie lepsza odpowiedź. Panowanie nad sobą to ważny aspekt treningu inteligencji emocjonalnej. Tymczasem większość z nas, owszem, próbuje panować, ale nad innymi.

Zadaj sobie właściwe pytania

Jak można być tak głupim?! – to pytanie o słabej jakości. Jeżeli pojawi się w Twojej głowie, udzielisz na nie równie kiepskiej odpowiedzi – Zawsze byłem beznadziejny. Od dziś przyłapuj się na takich pytaniach i próbuj zadawać sobie lepsze. Przykładowo:

  • Co powinienem poprawić?
  • Jak następnym razem zrobić to lepiej?
  • Czego mnie to nauczyło?
  • Jak to osiągnąć/zdobyć?

Wysokiej jakości pytania pobudzą Twoją kreatywność i zamiast wpadać w spiralę użalania, zaczniesz wyciągać konstruktywne wnioski. To właśnie sposób na rozwijanie inteligencji emocjonalnej.

Jak rozwijać inteligencję emocjonalną – w pigułce

Mam nadzieję, że ten artykuł zaspokoił Twoją ciekawość na temat inteligencji emocjonalnej. Jeśli chcesz osiągnąć trwałe i porządne rezultaty, to nie ma drogi na skróty. Nie ma szybkich i magicznych rozwiązań. Praca nas sobą wymaga czasu i poświęcenia. Umysł kształtuje się poprzez powtarzanie. Im częściej będziesz świadomie ćwiczył zaproponowane techniki, tym szybciej zauważysz zmianę w swoim myśleniu i zachowaniu. Poniżej streszczam w punktach to, czego się dowiedziałeś.

  • Zacznij przywiązywać uwagę do tego, jak się czujesz. Stwórz dziennik, w którym codziennie będziesz opisywał emocje, jakie Ci towarzyszą.
  • Stwórz listę swoich mocnych i słabych stron. Określ w czym jesteś dobry, a w czym słaby. Spójrz na siebie z zewnątrz.
  • Dowiedz się, co oznaczają poszczególne negatywne emocje i jak sobie z nimi radzić. Zaprzyjaźnij się z nimi.
  • Nie wyciągaj pochopnych wniosków na temat ludzi. Postaraj się pomyśleć nad powodem ich zachowania, zamiast ich oceniać.
  • Nie uzależniaj się od danej sytuacji. Miej zawsze emocjonalny plan zapasowy. Oswój się z porażką.
  • Ćwicz asertywność i wyrażanie trudnych emocji. Jeśli znajdziesz się w wymagającej sytuacji, zabierz głos – nie bądź biernym odbiorcą. Kiedy mówisz o tym, co Cię denerwuje, nie konstruuj zdań zaczynając od: musisz, powinieneś był, jesteś. Staraj się korzystać z konstrukcji Czuję X, kiedy robisz Y, w sytuacji Z.
  • Z emocjami radź sobie zawczasu. Nie czekaj, aż sięgną zenitu. Staraj się przetłumaczyć sobie wszystko, kiedy jesteś jeszcze spokojny.
  • Nie przestawaj się edukować. Ciągle czytaj i poszerzaj swoją wiedzę na ten temat.

Jeżeli ten artykuł Ci się spodobał, to proszę, polub go i podziel się nim ze znajomymi.

Nie przegap żadnego posta

Otrzymuj powiadomienie o nowym poście prosto na Twój adres e-mail i uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów – tylko dla czytelników newslettera.

Wczytywanie...

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip