Na świecie nie brakuje ludzi sukcesu z depresją, którzy zadbali o swój portfel, ale nie zadbali o swoje emocje. Zbyt wiele oczekiwań i zbyt mało wdzięczności to przepis na stres, zgorzknienie, strach, nienawiść i zazdrość. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak panować nad emocjami, nawet w najtrudniejszych chwilach życia, ten artykuł jest dla Ciebie.

Kiedy wszystko się układa i nie mamy na głowie większych problemów, każdy z nas czuje się jakby zawładnął światem. Dopiero ciężkie czasy dzielą ludzi na tych, którzy faktycznie kształtują swoje życie oraz na tych, którzy podświadomie robią z siebie ofiary zewnętrznych warunków.

W tym artykule nie znajdziesz porad w stylu: Aby poradzić sobie ze stresem, posłuchaj muzyki lub poczytaj książkę. Nie interesują nas chwilowe rozwiązania. Nie chcemy ukojenia. Chcemy trwałej i stałej zmiany. Chcemy być lepsi i silniejsi.

Istnieją badania przeprowadzone na University of Florida stanowiące dowód na to, że osoby, które naprawdę czują się kowalami swojego losu, mają na koncie znacznie lepsze osiągnięcia, niż osoby, które o wszystko obwiniają innych. Innymi słowy, warto zakorzenić w swojej podświadomości przekonanie o swej zaradności.

Wtedy strach będzie paliwem napędzającym Cię do zmiany, a zamiast lamentować – staniesz się nieustępliwy. Jest to kwestia inteligencji emocjonalnej, która w ostatnich latach stała się popularnym tematem. Stało się tak dlatego, że znaleziono silną zależność pomiędzy osobami, które dobrze radzą sobie w życiu a ich poziomem EQ (inteligencji emocjonalnej).

Jeśli chodzi o ten temat, to dosyć często poruszam go na blogu. Stworzyłem nawet test inteligencji emocjonalnej, dzięki któremu zbadasz swój współczynnik EQ. W artykule znajduje się również sporo wiedzy na ten temat, więc jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, to jest to dobre miejsce, aby zacząć.

Sposób na stres? Zainwestuj w inteligencję emocjonalną

Osoby o dużej inteligencji emocjonalnej przewyższają innych w swoich osiągnięciach, ponieważ potrafią radzić sobie z emocjami i zachowują spokój nawet w najtrudniejszych sytuacjach. Przykładowo, niepokój (zwany również stresem) u niektórych powoduje brak motywacji i paraliż, a niektórych napędza do jeszcze cięższej pracy.

Tak naprawdę, pewien poziom stresu jest potrzebny każdemu z nas. Nasz mózg jest tak skonstruowany, że nie chcemy się zbytnio wysilać, jeśli nie poczujemy małego bicza nad sobą. Brak stresu jest więc niewskazany. Zbyt dużo stresu również stanowi problem. Cały trik polega więc na utrzymaniu go na optymalnym poziomie.

Życie w stresujących warunkach negatywnie wpływa na nasze zdrowie psychiczne i fizyczne. Wszyscy to wiemy. Dlaczego więc tak trudno nam coś zmienić? Jednym z powodów jest fakt, iż stres zmniejsza ilość szarej materii w obszarach mózgu odpowiedzialnych za samokontrolę. Im trudniej nam się kontrolować, tym gorzej radzimy sobie ze stresującymi czynnikami i coraz częściej tworzymy je sami. Jest to niekończąca się spirala, którą świadomie należy przerwać.

Jak panować nad emocjami?

Osoby o wysokiej inteligencji emocjonalnej często same podświadomie tworzą różne konstruktywne sposoby na stres. Większość ludzi jednak kończy na odcinaniu się od negatywnej emocji poprzez objadanie się, picie lub palenie. Radzenie sobie z emocjami można ćwiczyć i rozwijać. To kwestia metodologii i dostępnych narzędzi. Papierosy, jedzenie, obgryzione paznokcie lub alkohol zamieniamy więc na edukację emocjonalną.

Zanim zaczniemy, musisz zdać sobie sprawę, że Twoja przyszłość nie jest przesądzona, a każda sekunda jest okazją, aby podjąć poważną decyzję, aby zacząć ćwiczyć swoją głowę. Jak?

Oczekuj zmiany

Jedyną stałą jest zmiana. Nie ma opcji, aby coś trwało wiecznie. Największe mocarstwa upadły i najbogatsze firmy zbankrutowały. Ludzie, którzy znajdowali się na szczycie, spadli na samo dno, a ludzie, o których nikt nie słyszał, podbili świat.

Nawet najzdolniejsi i najinteligentniejsi ponoszą porażki. Porażka jest naturalnym procesem rozwoju. Pytanie brzmi, jak na nią zareagujesz? Osoby o wysokim współczynniku EQ oczekują zmian i są na nie mentalnie przygotowane.

A co jeśli nie jesteś nauczony myśleć o zmianach? Jest na to prosty sposób. W każdy weekend poświęć trochę czasu na pobudzenie swojej wyobraźni i wypisz wszystkie ważne zmiany, które mogą się zdarzyć w Twoim życiu. Nie chodzi o to, aby przewidzieć przyszłość, ale o to, aby otworzyć Twój umysł na to, co może się zmienić. Sam fakt tworzenia takiej listy w jakimś stopniu przygotuje Cię psychicznie na to, że Twoje życie nie będzie zawsze takie samo.

Świadomie decyduj, na czym się koncentrujesz

To, jak się czujemy, zależy od tego, na czym się skupiamy. Jak panować nad emocjami? Wystarczy ukierunkować swoje skupienie. Co przez to mam na myśli? W psychologii istnieje 16 typów osobowości. W zależności od tego, do którego z nich należymy, inaczej widzimy świat.

  • Jeśli widzisz szklankę do połowy pustą, nie zaspokoisz swojego pragnienia.
  • Jeśli koncentrujesz się na ograniczeniach (zamiast na swobodach), to zawsze będziesz ofiarą.
  • Jeśli skupiasz się na tym, czego nie masz (zamiast doceniać to, co masz), zawsze będzie Ci mało.
  • Jeśli częściej myślisz o przeszłych porażkach, a nie o przyszłych okazjach, to nigdy nie zmienisz nic w swoim życiu.

To naprawdę tak proste. Wszystko sprowadza się do cytatu:

Where focus goes, energy flows.

Tony Robbins

Twoja energia życiowa zawsze będzie zużywana na rzeczy, na których się koncentrujesz. Jeśli więc świadomie nie podejmiesz decyzji na czym chcesz się koncentrować, prawdopodobnie wybierzesz źle. Owszem, nie jesteśmy w stanie kontrolować wszystkiego. Ja lubię wierzyć, że mniej więcej 50% rzeczy możemy kontrolować, a pozostałe 50% po prostu się nam przydarza. Jednak to, jak zareagujemy (na czym się skupimy) na dane wydarzenie, jest w 100% pod naszą kontrolą.

Dla wszystkich potencjalnych zmian, które sobie wypiszesz, warto również opisać wszelkie dobre rzeczy, które są z nimi związane oraz pozytywne reakcje i działania, które mógłbyś podjąć.

Wykryj i zaneguj negatywny dialog wewnętrzny

Codziennie nasz mózg generuje tysiące myśli. Jeśli jedna z tych myśli pojawia się zbyt często, to zaczynamy w nią wierzyć. Gdy w coś uwierzymy, zaczynamy żyć zgodnie z tym przekonaniem i to utwierdza nas jeszcze bardziej w jego prawdziwości. Problem zaczyna się, gdy ta mała myśl, od której wszystko się zaczyna, jest negatywna.

Większość naszych myśli to nie fakty. Zwróć uwagę na swój dialog wewnętrzny, gdy coś Ci się nie udaje. Czy myślisz, że Bóg chce Cię ukarać? A może stawia przed Tobą wyzwanie? Istnieje milion interpretacji każdej sytuacji i każdą myśl można z łatwością podważyć. Jesteśmy nauczeni podważać te dobre myśli, aby nie czuć się zbyt dobrze, ale czas to zmienić. Czas zacząć podważać negatywne myśli i zacząć skupiać się na pozytywnych.

Kiedy więc zorientujesz się, że w Twojej głowie są myśli, które Ci nie służą, zatrzymaj się i zapisz je na kartce. Skonkretyzuj je. Często już wtedy zauważysz, jak niedorzecznie brzmi to, co błąkało się po Twoim umyśle i potencjalnie tworzyło zbędny stres. Jeśli to, co napisałeś ciągle wygląda na prawdziwe, postaraj się wymyślić 3 powody, które podważają tę myśl. Małą wskazówką są słowa zawsze oraz nigdy. Jeśli wkradną się do Twojej głowy, to znak, że myśl jest fałszywa.

Zmień swoje wzorce zachowań

Z czasem przyzwyczajamy się do pewnego rodzaju zachowań i reakcji, które stają się standardem. Jeśli dzieje się X, to robię Y, Jeśli czuję stres, to sięgam po papierosa lub słodycze. Sami podświadomie tworzymy sposoby na stres. To właściwość naszego mózgu, bez której nie moglibyśmy funkcjonować. Potrzebujemy nawyków, ponieważ nie jesteśmy w stanie być świadomi wszystkiego, co się dzieje. Ważne jest natomiast, aby identyfikować te negatywne nawyki oraz eliminować je.

Każdy z nas wierzy w historię na swój temat. Wierzymy, że lubimy się objadać. Wierzymy, że jesteśmy ludźmi sukcesu lub porażkami. Wierzymy, że potrafimy sobie poradzić lub nie. Nawet brak wiary w siebie jest kolejnym przekonaniem na swój temat. Nieważne jak jest naprawdę. Prawda może być całkowicie inna. Liczy się to, w co wierzymy. Czas świadomie określić historię, która będzie dawać Ci siłę. Ten etap może być najtrudniejszy ze wszystkich, ponieważ wymaga wyjścia poza schematy, którymi kierujemy się na co dzień.

Chcesz wiedzieć, jak panować nad emocjami? Odpowiedzią jest właśnie to ćwiczenie, które zwiększy Twoją inteligencję emocjonalną i pomoże Ci działać efektywnie w trudnych warunkach. Zauważ, że dwie zdenerwowane osoby zareagują inaczej. Jedna wyrazi swój gniew milczeniem, druga wrzaskiem i agresją. Ludzie mają tendencję do naśladowania reakcji tych, których kochają i szanują. Przeważnie nasze zachowanie jest odtworzeniem scen, których uświadczyliśmy w dzieciństwie. Nie możesz zmienić swoich wzorców, których w ogóle nie jesteś świadom.

W ramach tego ćwiczenia wypisz kilka sytuacji, w których czujesz, że poniosłeś porażkę. Opisz sposób, w jaki się wtedy zachowałeś oraz jakie były Twoje przekonania na temat tych sytuacji. Następnie stwórz nową historię na swój temat. Opisz efektywniejszą wersję siebie. Jaka byłaby lepsza reakcja z Twojej strony i jakie przekonania powinieneś mieć, aby zachować się bardziej efektywnie?

Gratuluję. Właśnie stworzyłeś siebie na nowo. Stworzyłeś nową historię i nowy wzorzec zachowań, który będzie Ci służył lepiej niż stary. Zawsze kiedy uświadczysz stresu i niepokoju, zajrzyj do tego, co napisałeś i porównaj swoje obecne myślenie z tym, które kiedyś miałeś oraz z tym, które chciałbyś mieć. W ten sposób uświadomisz sobie czy znów wpadasz w negatywną spiralę zachowań, czy czas zareagować zgodnie z nową wersją siebie.

Oczywiście, nie da się najeść na najbliższy miesiąc oraz naoddychać na jutro. Podobnie jest z psychologicznymi ćwiczeniami. Trzeba je wykonywać regularnie, co jakiś czas. Staraj się z czasem dopisywać coraz więcej i więcej nowych, lepszych reakcji na trudne chwile.

Doceń to, co już masz

Wdzięczność jest niezbędna. W trudnych chwilach, bardzo często wracam do tego, co mam. Do tych najprostszych rzeczy w stylu: Mam osobę, którą kocham i która kocha oraz troszczy się o mnie. Takie przypomnienie sobie kilku prostych faktów niweluje uczucie stresu i stawia problemy w perspektywie, w której stają się dużo mniejsze.

Badania dowodzą, że kontemplowanie wdzięczności redukuje hormon stresu nawet o 23%. Osoby, które codziennie to robią, doświadczają lepszego humoru, energii i lepiej radzą sobie ze stresem. Wdzięczność nie powinna pozostawać w sferze tego, co należy czuć. Trzeba ją świadomie robić, inwestować czas i oddawać się prawdziwej kontemplacji wdzięczności za to, co już masz. Najlepszy sposób na stres? Wdzięczność.

Reasumując

Na koniec dodam tylko, że trwała zmiana wymaga czasu i energii. Przeczytanie setek artykułów nic Ci nie da, o ile nie zastosujesz się do zdobytej wiedzy. Wiedzę właśnie zdobyłeś, teraz czas na Ciebie. Czas wprowadzić ją w życie i wykonywać regularnie opisane przeze mnie ćwiczenia.

Mam szczerą nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie wartościowym źródłem informacji oraz że od teraz będziesz wiedział, jak panować nad emocjami.

Nie przegap żadnego posta

Otrzymuj powiadomienie o nowym poście prosto na Twój adres e-mail i uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów – tylko dla czytelników newslettera.

Wczytywanie...

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip