Jeśli potrzebujesz zmiany, to dzisiejszy artykuł jest strzałem w dziesiątkę. Zbierzemy całą wiedzę, którą zdobyłeś na temat 6 ludzkich potrzeb i dokonamy finalnego podsumowania.

W poprzednim artykule zwróciłem Twoją uwagę na kwestię wewnętrznych sprzeczności. Czy znalazłeś jakieś w sobie? Nikt nie jest idealny i zdziwiłbym się jeśli żyjesz w totalnej zgodzie ze sobą, ale jeśli tak jest, to cieszę się :), obyś żył tak zawsze.

Dla przypomnienia, artykuły związane z tematem są następujące:

Dziś kładziemy wisienkę na torcie i próbujemy dokonać wewnętrznej zmiany. Na wstępie zaznaczę, że nakreślę pewien ideał, który jest chyba niemożliwy do osiągnięcia. Żyjemy w świecie, gdzie idealny balans może być w każdej chwili zburzony. Chcę Ci jedynie zaproponować jedną rzecz, nad którą będziesz pracować do końca życia, z pełną świadomością, że prawdopodobnie jej nie osiągniesz, ale praca nad sobą przyniesie Ci więcej szczęścia i radości.

Jak się zmienić?

W psychologii i rozwoju osobistym istnieje kilka sposobów. Przytoczę 3, ale skorzystamy z jednego. Pierwszym jest skojarzenie bardzo nieprzyjemnych emocji z niepożądanym zachowaniem oraz przyjemnych emocji z nowym, lepszym zachowaniem.

Drugi sposób polega na zmianie swoich przekonań na temat życia. Zachowania wynikają z jakiejś historii, w którą wierzymy, np. jestem gruby, nie jestem asertywny lub jeśli nie będę miły, to ludzie nie będą mnie lubić. Jesteśmy pewni takich przekonań, ponieważ mamy jakieś doświadczenia, które je wspierają.

Gdyby się jednak zastanowić, znaleźlibyśmy wiele doświadczeń, które zaprzeczają tym przekonaniom. Naszym zadaniem jest więc osłabienie szkodliwych przekonań oraz wzmocnienie (poprzez znalezienie przykładów z naszego życia) przekonań zdrowych.

Trzeci sposób na zmianę, który wiąże się z poprzednimi dwoma, to umiejętne zadawanie sobie pytań. Każdy z nas ma dialog wewnętrzny. Każdy z nas zadaje sobie w myślach pytania, na które udziela odpowiedzi. Kiepskie pytanie to kiepska odpowiedź, np.:

  • Pytanie: dlaczego jestem taki gruby?!
  • Odpowiedź: bo jestem nieopanowaną świnią!

Oczywiście, gdybyś zdawał sobie sprawę, że wewnętrzne pytania, kształtują Twoje życie, to dialog wyglądałby tak:

  • Pytanie: co mogę zrobić, żeby wyglądać lepiej?
  • Odpowiedź: musisz zamienić codzienną pizzę na sałatkę.

Oczywiście to idealny/banalny przykład. Trzeba trochę praktyki, żeby być bardziej zdyscyplinowanym w sztuce zadawania sobie pytań. Ogólna zasada brzmi: zadaj sobie tylko takie pytania, które pomogą znaleźć Ci rozwiązanie problemu i sprawią, że poczujesz się lepiej.

Czego chcesz?

Nie chodzi mi o rzeczy materialne. Zanim zaczniesz proces zmiany, musisz wiedzieć co chcesz osiągnąć. Jak chcesz się czuć? Czego chcesz doświadczyć? Po co w ogóle chcesz się zmieniać?

Twoja zmiana powinna być kierowana chęcią wewnętrznej spójności i większej radości z życia. Idealnie by było, gdyby Twoje zachowania były klasy pierwszej, czyli:

  • są przyjemne,
  • są dobre dla Ciebie,
  • są dobre dla innych,
  • służą większemu dobru.

Ewentualnie klasy drugiej, która różni się jedynie tym, że zachowania nie są aż tak przyjemne. Jak wspomniałem na początku, klasa pierwsza jest prawie nieosiągalna, ale stanowi dobry ideał i drogowskaz.

Zaczynamy proces zmiany

Mam nadzieję, że już przygotowałeś kartkę papieru i ołówek. Jeśli nie, to możesz pobrać darmowy PDF, do wydruku i uzupełnienia. Na pewno będzie Ci wygodniej niż pisanie w notatniku.

Zadaj sobie wszystkie pytania do każdej potrzeby oddzielnie.

  • Jak aktualnie zaspakajam tę potrzebę?
  • Dlaczego postępuję właśnie w ten sposób?
  • Jak się czuję z tym, że tak postępuję?
  • Czy takie postępowanie mi szkodzi czy wzmacnia mnie?
  • Jakie są zalety takiego postępowania?
  • Do jakiej klasy należą te zachowania?

Kiedy już wiesz na czym stoisz, powinieneś zastanowić się nad zmianą.

  • Jak mógłbym przetransformować każde z moich zachowań tak, żeby zaspakajały moje potrzeby na jak najwyższym poziomie?
  • Jak sprawić, żeby to zachowanie należało do klasy 1 lub 2?
  • Jeśli nie potrafię dokonać takiej transformacji, to czy naprawdę chce je ciągle mieć?
  • Jakim zachowaniem mógłbym zastąpić szkodliwe działania, tak aby zaspakajać swoje potrzeby?
  • Czy alternatywne zachowanie jest klasy 1 lub 2?
  • Jeśli nie wybierz inne.

Pytania nie są łatwe i wymagają ciągłej pracy nad sobą. Temat zmiany i 6 potrzeb ludzkich jest bardzo obszerny. Na jego temat powstały grube książki. Ja w tym krótkim cyklu artykułów chciałem Ci go przybliżyć. Moim celem było pokazanie Ci kim jesteś i jakie tendencje psychologiczne posiadasz. Następnie zaprezentowałem Ci sposób, dzięki któremu możesz się zmienić. Jeśli tylko chcesz.

Kluczem jest działanie. Jeśli stworzyłeś listę nowych zachowań, to miej ją przy sobie dopóki nie wytworzysz w swoim życiu nowych nawyków i nie pozbędziesz się starych/szkodliwych. Powodzenia.

Jeśli wyniosłeś coś dla siebie z tego artykułu, pamiętaj go zalajkować.

Nie przegap żadnego posta

Otrzymuj powiadomienie o nowym poście prosto na Twój adres e-mail i uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów – tylko dla czytelników newslettera.

Wczytywanie...

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip