Niektórzy ludzie z łatwością osiągają swoje cele, podczas gdy inni nie uzyskują upragnionych rezultatów mimo wyrzeczeń i wysiłku. Czyżby jedni mieli więcej szczęścia niż inni? A może są to osoby skazane na sukces? Nic z tych rzeczy. Przeczytaj o jednym czynniku, który według psychologów jest predykatem sukcesów i naucz się z niego korzystać. Dowiedz się jak dążyć do celu.

Jeden z najsłynniejszych eksperymentów psychologicznych dotyczył dzieci i pianek marshmallow. Został przeprowadzony w latach 70 przez Waltera Mischela. Eksperyment polegał na tym, że każde dziecko zostało umieszczone w pokoju z jedną pianką marshmallow i dwiema możliwościami:

  • zjeść piankę i nie otrzymać żadnej nagrody,
  • poczekać przez określony czas na powrót Waltera i otrzymać drugą piankę w nagrodę.

Wyniki, na pozór banalnego eksperymentu, odbiły się szerokim echem w świecie psychologii. Około 1/3 dzieciaków zjadła piankę zaraz po wyjściu Waltera, 1/3 poddała się w trakcie czekania, a 1/3 wytrzymała do samego końca. Wniosek z eksperymentu był oczywisty – starsze dzieci potrafiły wytrzymać dłużej. Mischel obalił mit mówiący, że siła woli jest niezmienna od urodzenia. Na tym zakończyła się pierwsza faza eksperymentu.

Druga faza odbyła się 20 lat później. Mischel postanowił odnaleźć już dorosłych uczestników eksperymentu i przeanalizować ich życie. Wyniki jego obserwacji były wstrząsające. Okazało się, że większość osób, która nie miała niegdyś problemu z poczekaniem na drugą piankę, odniosła większe sukcesy, była zdrowsza psychicznie i fizycznie oraz ogólnie lepiej radziła sobie w życiu. Wielu psychologów przeprowadziło podobne eksperymenty potwierdzając poniższą tezę.

Siła woli jest jednym z najważniejszych predykatów życiowych sukcesów.

Siłę woli można wyczerpać

Psychologowie w różnych eksperymentach i badaniach dowiedli, że siła woli jest skończona. To znaczy, że możemy ją wyczerpać. Każdy z nas posiada jej określony zapas. Po jego wyczerpaniu jesteśmy narażeni na uleganie impulsom i pragnieniom. Krótko mówiąc, znacznie trudniej jest nam się kontrolować.

Dlatego po trudnym dniu w pracy mamy ochotę jeść smakołyki, leżeć na kanapie i oglądać TV. Trudne sytuacje wyczerpują nasze zasoby siły woli. Dobra wiadomość jest taka, że mamy na nie wpływ. Podobnie jak ćwiczenia fizyczne zwiększają siłę i objętość naszych mięśni, tak samo odpowiednimi ćwiczeniami możemy zwiększyć i wzmocnić nasz zasób siły woli. To kluczowa informacja dla tych, którzy chcą wiedzieć jak dążyć do celu.

Jak ćwiczyć siłę woli

Odpowiedź na pytanie Jak ćwiczyć siłę woli? jest prosta. Wystarczy ją regularnie zużywać. Częste podejmowanie się wyzwań i wychodzenie poza strefę komfortu, to dobre ćwiczenia. Kiedy jednak zabraknie Ci siły woli, postaraj się wprowadzić w pozytywny humor lub w nastrój rywalizacji. Cukry i skrobia również pomogą w zregenerowaniu jej.

Jedną z najlepszych okazji w życiu człowieka, aby ćwiczyć siłę woli, jest szkolna ławka. Odrabianie pracy domowej i regularna nauka, to czynności wymagające dużej dyscypliny. Większość studentów brnie przez kolejne lata, ucząc się jedynie przed sesjami egzaminacyjnymi. To oczywiście ma swoje pozytywne strony, ale jedną z największych wad, jest marnotrawstwo okazji do powiększenia swoich zasobów siły woli. W późniejszych etapach życia umiejętność regularnej i wytężonej pracy jest często potrzebna.

Pomyśl sobie, że musiałbyś pracować po 12 godzin dziennie, przez dwa tygodnie, razem z weekendami. Czasem zdarzają się takie sytuacje. Dla jednych jest to nie do pomyślenia, ale w wielu zawodach to rzecz normalna.

Jak zmienić nawyki żywieniowe i schudnąć

Oto w jaki sposób ludzie podchodzą do utraty wagi:

  • wyznaczają sobie cel, np. Schudnę 10 kg przez dwa miesiące!,
  • zamieniają codzienne potrawy i ich rozmiary na zdrowsze alternatywy, często z pomocą dietetyka lub przyjaciół,
  • zaczynają ćwiczyć regularnie, np. 3 razy w tygodniu chodzą na siłownię.

Powyższy plan opiera się w całości na sile woli. Wymaga wielu zmian w codziennym trybie życia. Właśnie dlatego bardzo szybko prowadzi do utraty cennych zasobów siły woli. Ludzie walczą ze sobą i swoim apetytem każdego dnia, aż w końcu nie mają więcej siły. Poddają się i ulegają smakołykom, którym tak mocno się opierali.

No dobrze, ale są osoby, którym udaje się wytrwać i faktycznie tracą na wadze. Osiągnięcie celu a utrzymanie go, to dwie różne rzeczy. Jeśli po dwóch miesiącach dana osoba nie wyrobiła w sobie odpowiednich nawyków i do samego końca walczyła ze sobą, to szansa jest ogromna, że bardzo szybko wróci do swej poprzedniej wagi. Często z nawiązką.

Każda długoterminowa zmiana, która opiera się na sile woli, jest skazana na porażkę z prostej przyczyny – siła woli się skończy. Nieważne jak długo byś ją ćwiczył. Jest jednak nadzieja. W odchudzaniu nie chodzi o odmawianie sobie niezdrowych potraw w dużych ilościach, a o wyrobienie nawyku jedzenia zdrowych, częstych i mniejszych posiłków. Nie chodzi o zmuszanie się do ćwiczeń, a o wyrobienie nawyków, które podniosą metabolizm. Sekret więc tkwi w stworzeniu odpowiednich nawyków.

Ludzie próbują osiągnąć szybkie i często nietrwałe sukcesy, przy użyciu siły woli. Zamiast tego, powinni zużywać siłę woli do wytworzenia trwałych nawyków.

Jak dążyć do celu

Dlaczego wyrobienie odpowiednich nawyków jest tak ważne? Ponieważ działania, które mamy w nawyku, wykonujemy bez udziału motywacji lub siły woli. Nawyki dzieją się automatycznie i wymagają od nas minimum. Dlatego tak trudno się z nimi rozstać i dlatego powinniśmy korzystać z ich potęgi.

Problem z utrzymaniem długoterminowej motywacji przestaje być tak istotny, gdy polegamy na nawykach. Ludzie, którzy próbują osiągnąć kilka różnych celów równolegle, dużo częściej ponoszą porażki. Dzieje się tak, ponieważ ich siła woli szybko ulega wyczerpaniu.

Jak zmienić nawyki

Nawyk składa się z:

  • bodźca,
  • zachowania,
  • nagrody.

Bardzo często słyszę, że ludzie palą tylko gdy piją. Krótko mówiąc – na imprezach. Jest to ich nawyk i nieodłączna część zabawy. Częstym problemem jest również podjadanie w stresie. Bodźcem jest sytuacja stresowa, zachowaniem jest podjadanie, a nagrodą jest oderwanie się od stresujących myśli.

Naukowcy twierdzą, że aby pozbyć się nawyków lub stworzyć nowe, nie powinniśmy się skupiać na zachowaniu (np. na jedzeniu lub paleniu), ale na bodźcu. Nie powinniśmy więc starać się walczyć z paleniem i jedzeniem. Powinniśmy zmienić sytuacje, ludzi i miejsca, które do nich prowadzą.

Przykładowo jeśli chcesz zacząć gotować zdrowe obiady, powinieneś robić to w tej samej sytuacji, o tej samej porze. Chcesz, aby stało się to automatyczną reakcją na regularną sytuację z twojego życia, np. codziennie po powrocie z pracy przebierasz się i przyrządzasz określone danie. Jeśli obiad Ci smakuje, to stanowi nagrodę samą w sobie. Możesz także zrelaksować się oglądając TV lub zanurzyć się w lekturze ulubionej książki. Mamy bodziec – powrót z pracy, zachowanie – przyrządzenie obiadu i nagrodę – pyszne danie lub relaks po obiedzie.

Na początku będziesz zużywać swoją siłę woli, ale z czasem zauważysz, że zachowanie wejdzie Ci w krew i coraz łatwiej będzie Ci je wykonywać. Jeśli w Twoim dniu jest lepsza sytuacja, którą mógłbyś połączyć z przygotowaniem dania, to powinieneś ją wykorzystać. Najważniejsze jest utrzymanie trzech podstawowych czynników: bodźca, zachowania, nagrody.

Jak osiągnąć swój cel i się nie przepracować

Ponieważ nasza siła woli jest ograniczonym zasobem, powinniśmy korzystać z niej rozważnie. Zamiast zastanawiać się jak osiągnąć swój cel, zastanów się jakie nawyki powinieneś w sobie wyrobić, aby ten cel osiągnąć przy jak najmniejszym wysiłku. Zacznij od naprawdę małych nawyków, tak aby nie forsować siły woli. Zamiast zmieniać całkowicie plan żywieniowy, zmień swoje śniadania. Zamiast ćwiczyć po jednej godzinie dziennie, ćwicz po 5 minut.

Twoja siła woli pozwoli Ci wykonywać te małe i niewinne czynności, aż wejdą Ci w krew. Kiedy to się stanie – eskaluj. Zmień nie tylko śniadanie, ale i kolację. Ćwicz dwie minuty dłużej. Trudno jest zacząć od robienia wielkich rzeczy, ale łatwo możesz zacząć robić małe rzeczy, a następnie eskalować.

Jak dążyć do celu w obliczu porażki

Grunt to bycie konsekwentnym i regularnym, ale badania dowodzą, że złamanie swojego nawyku od czasu do czasu jest niegroźne. Jeśli więc ominiesz trening, albo zjesz paczkę ciastek, to nie porzucaj wszystkiego co osiągnąłeś. Rób to co robiłeś do tej pory. Twój nawyk nie zostanie złamany z powodu jednej porażki.

Mam nadzieję, że po lekturze tego artykułu wiesz jak dążyć do celu skutecznie i rozsądnie. Ludzie, którzy realizują swoje marzenia z łatwością, tworzą odpowiednie nawyki. Dzięki temu, nie polegają na motywacji i nie forsują swoich możliwości. Z kolei Ci, którzy podejmują się ogromnego wysiłku na samym początku, rzadko wytrzymują ze swoim planem, gdy ich siła woli ulega wyczerpaniu.

Nie przegap żadnego posta

Otrzymuj powiadomienie o nowym poście prosto na Twój adres e-mail i uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów – tylko dla czytelników newslettera.

Wczytywanie...

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip