W tym artykule przeczytasz o bardzo specyficznych technikach radzenia sobie w podbramkowych sytuacjach. Dowiesz się jak konfrontować się z bliskimi, nieznajomymi oraz jak przyjmować niekonstruktywną krytykę.

Przeczytaj dzisiejszy artykuł z dozą ostrożności. Zaprezentuję Ci kilka sposobów w stylu jak odpowiadać ludziom w sytuacjach wymagających asertywności. Zawsze łatwiej jest oprzeć swoje działanie na sprawdzonym gotowcu. Dlaczego więc miałbyś być ostrożny?

Ponieważ schemat jest dobry na początek, ale na dłuższą metę musisz wyrobić w sobie prawdziwą umiejętność asertywności (a nie oszukiwać, że ją masz).

Zdarta płyta – konfrontacja z nieznajomymi

Ta technika może być używana w sytuacji z nieznajomymi, gdy chcesz osiągnąć określony cel. Przykładowo zwracasz zakup do sklepu, albo chcesz wyprosić kogoś kto wepchał się do kolejki.

Na czym polega technika? Na powtarzaniu tego co chcesz osiągnąć wielokrotnie – niezależnie od tego jak druga osoba się obroni. Przykładowo mówisz, że chcesz oddać zakup. Sprzedawca tłumaczy Ci, że nie powinieneś tego zrobić bo… (kilka argumentów). Ty mówisz, że mimo wszystko chcesz oddać zakup. Sprzedawca znów mówi, że normalnie by przyjął, ale nie może tego zrobić bo… (znów jego argumenty). Ty powtarzasz do oporu, że chcesz mimo to oddać zakup.

Mam nadzieję, że przykład jest zrozumiały. Takie uparte powtarzanie swojej opinii/potrzeby/zdania jest skuteczne z nieznajomymi. Niekoniecznie z osobami bliskimi. Tutaj sytuacja się komplikuje.

Asertywność w pierwszej osobie – konfrontacja z bliskimi

Być może spotkałeś się z tą techniką, ale w innej formie. Chodzi o to, że jeżeli masz problem z zachowaniem danej osoby, dużo lepiej jest powiedzieć jak Ty się z tym czujesz, niż ją zaatakować (i uruchomić wszelkie jej mechanizmy obronne).

To oznacza korzystanie z konstrukcji w stylu: Czuję się (emocja), kiedy (konkretna sytuacja), ponieważ (wyjaśnienie).

Jest to dużo lepsze podejście niż: Ty zawsze (sytuacja)! Jesteś (negatywne określenia)!.

Używaj:

  • denerwuje mnie, kiedy (konkretna sytuacja) zamiast jesteś denerwujący,
  • ranisz mnie, kiedy (konkretna sytuacja) zamiast jesteś samolubnym egoistą,
  • moim zdaniem postępujesz nierozważnie, kiedy (konkretna sytuacja) zamiast jesteś głupi.

Chyba jesteś w stanie zdać sobie sprawę z tego jak reaguje druga osoba kiedy słyszy: jesteś denerwujący i głupi? Skoro taka jest, to znaczy po pierwsze, że jest taka zawsze i wszędzie, a po drugie, że jak Ci nie pasuje to… do widzenia. Generalnie wiele mechanizmów obronnych się włącza, z którymi nie da się wygrać. Choćby osoba przyznała Ci rację, to w głębi serca będzie miała do Ciebie żal.

Jeśli natomiast stwierdzisz, że ktoś rani Ciebie w konkretnej sytuacji, to pojawia się specyficzny problem nad którym można pracować. Również mechanizmy obronne się nie włączają, bo przecież nikt nikogo nie atakuje, a tylko mówi o swoich odczuciach.

Przyjmowanie niekonstruktywnej krytyki

Powiedzmy sobie wprost – konstruktywna krytyka, choć często nieprzyjemna, jest potrzebna. Konstruktywna, to znaczy taka, w której komuś na Tobie zależy i chce Ci przede wszystkim pomóc.

Każda inna krytyka jest obrazą. Jak sobie z nią radzić? Jeśli jesteś osobą, która ma problem z asertywnością i bronieniem się, spróbuj po prostu wysłuchać krytyki do końca, a następnie powtórz ją swoimi słowami.

Załóżmy, że ktoś twierdzi, iż ubrałeś się fatalnie. Możesz odpowiedzieć coś w stylu a więc jest coś co nie podoba Ci się w moim stroju. Jeśli druga osoba będzie kontynuować, rób dokładnie to samo – zrób z jej krytyki neutralne zdanie.

To dużo lepsze wyjście niż stwierdzenie masz rację, nie umiem się ubrać. Powyżej opisana technika sprawia, że ani nie jesteś w pozycji broniącego się, ani nie przytakujesz na słowa drugiej osoby. Co więcej, takie przerobienie słów krytyki może często doprowadzić do konstruktywnej krytyki, dzięki której dowiesz się co możesz ulepszyć.

W tej części to wszystko. W kolejnym artykule opiszę jak być asertywnym w miejscu, w którym istnieje największa szansa bycia wykorzystanym – w pracy.

Nie przegap żadnego posta

Otrzymuj powiadomienie o nowym poście prosto na Twój adres e-mail i uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów – tylko dla czytelników newslettera.

Wczytywanie...

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip