Brak asertywności to spory problem wynikający z wielu czynników i mający konsekwencje w wielu dziedzinach życia. Jeżeli w sposób dyplomatyczny, jasny i kulturalny nie wyrażasz swojego zdania na bieżąco, nie jesteś asertywny. Jeśli sądzisz, że potrzebujesz być osobą pewniejszą siebie i bardziej asertywną, ten artykuł jest dla Ciebie.

Jakiś czas temu uczestniczyłem w spotkaniu, gdzie prelegentem był dr hab. inż. Herbert Wirth – Prezes Zarządu KGHM Polska Miedź S.A. (link) Stwierdził, że jednym z największych problemów młodych ludzi jest brak asertywności. W związku z tym postanowiłem zagłębić się w temat i przybliżyć swoim czytelnikom pojęcie asertywności, ponieważ odgrywa dużo większą rolę niż mogłoby się wydawać.

Asertywny czy agresywny?

Asertywność kojarzy się większości ludzi z umiejętnościom mówienia nie. Jest to dosyć powierzchowne traktowanie tematu. Asertywność to traktowanie siebie i innych na równi. Bardzo często mylona jest z agresją, czyli stawianiem siebie nad innymi i narzucaniu swojego zdania.

Asertywność to stan pomiędzy pasywnością a agresją. Charakteryzuje się tym, że:

  • potrafisz wyrazić swoją opinię i uczucia,
  • potrafisz powiedzieć nie bez poczucia winy,
  • decydujesz jak spędzasz swój czas,
  • jesteś w stanie komunikować swoje potrzeby innym,
  • potrafisz ugryźć się w język kiedy sądzisz, że nie powinieneś się wypowiadać.

Powyższa lista jest dosyć wymagająca prawda? Jeśli zawsze i wszędzie upierasz się przy swoim, traktując innych jak głupszych i gorszych – jesteś agresywny. Jeżeli zawsze potakujesz innym (nieważne, że masz dobry powód), a w myślach się nie zgadzasz – jesteś pasywny.

Zarówno pasywność jak i agresja niszczą relacje międzyludzkie. Dlaczego? Ponieważ zawsze jedna ze stron musi być lepsza, a druga gorsza, a więc emocjonalnie poszkodowana.

Fałszywe mity i przekonania dotyczące asertywności

Problem z asertywnością wynika głównie z jednej rzeczy – strachu przed tym co nastąpi kiedy zachowasz się w sposób asertywny. Strach wynika z nieprawdziwych przekonań, które posiadasz na temat siebie oraz innych.

Ludzie są często nieświadomi swoich przekonań, a to przecież one kształtują życie. Za chwilę przeczytasz najpopularniejsze nieprawdziwe przekonania na temat asertywności. Zastanów się czy nie dotyczą Ciebie. Jeśli tak, to gratuluję – być może właśnie uświadomiłeś sobie przekonanie, które Ci przeszkadzało. Kolejnym krokiem jest zdemaskowanie go i przekonanie się, że nie ma prawa bytu. Zaczynamy.

Fałszywe przekonanie 1: druga osoba nie będzie mnie lubić jeżeli się z nią nie zgodzę

Czy aby na pewno? Co Ty sądzisz o osobach asertywnych? Nie lubisz ich? Jak osoby asertywne są traktowane przez innych? Z niechęcią? Osoby asertywne bardzo często cieszą się dużym szacunkiem ze strony innych właśnie dlatego, że w sposób kulturalny, ale stanowczy potrafią wyrazić swoje zdanie.

Ja podziwiam osoby zdrowo asertywne, a Ty? Nie mam tu na myśli tych, którzy krzyczą, wrzeszczą i obrażają innych po to, żeby postawić na swoim. To nie żadna sztuka. Sztuką jest wyrażenie odmiennej opinii, w sposób nieraniący drugiej osoby.

Fałszywe przekonanie 2: jeśli się postawię, druga osoba się zezłości i zdenerwuje

Jeśli w to wierzysz, wychodzisz z założenia, że inni ludzie są nierozważni i niestabilni emocjonalnie. Czy tak jest? Absolutnie nie. Inni także mają problem z asertywnością, a Ci którzy nie mają – zdają sobie sprawę, że każdy ma prawo do własnego zdania. Ludzi niezrównoważonych jest naprawdę niewielu i nie możesz z góry zakładać, że ktoś taki jest, ponieważ krzywdzisz zarówno drugą osobę jak i siebie.

Będąc asertywnym wymagasz wyłącznie jednego – traktowania Cię jako równego. Jeśli sąd nie zdecydował inaczej, to masz do tego prawo. Większość ludzi zaakceptuje i doceni fakt, że masz swoje zdanie. Wielu nawet się z Tobą od razu zgodzi.

Fałszywe przekonanie 3: mówienie tego co myślę jest samolubne i nie uwzględnia uczuć innych

Asertywność polega na postawieniu własnych uczuć na równi z uczuciami innych. Jeśli ktoś wepchał się w kolejkę, a Tobie to akurat nie odpowiada, ale milczysz to wyrządzasz krzywdę sobie oraz innym w kolejce, którzy zachowują milczenie.

Dlaczego pozwalasz, aby ktoś był samolubny wobec Ciebie? Dlaczego uważasz, że Twoje uczucia są mniej ważne niż tej osoby? Jeśli postawisz je na równi zrozumiesz, że nie ma nic złego w kulturalnym i stanowczym zwróceniu uwagi tej osobie.

Fałszywe przekonanie 4: jestem zbyt słaby i niepewny siebie, żeby być asertywny

Błędne koło. Siła i pewność siebie wynika z asertywnego postępowania. Z kolei im bardziej asertywny będziesz, tym większa będzie Twoja pewność siebie. Działa to również w drugą stronę – im bardziej rezygnujesz ze swojego zdania tym słabszy i niepewny będziesz. Asertywność to umiejętność, którą należy ćwiczyć. Nie pojawi się znienacka.

W tej części to wszystko. Zapoznałeś się z zagadnieniem asertywności i zrozumiałeś, że jest to coś więcej niż tylko mówienie nie innym. Poznałeś także najczęstsze nieprawdziwe przekonania, które powodują strach przed wyrażaniem swojej (odmiennej) opinii.

W kolejnej części opiszę konkretne sposoby wzmacniania asertywności.

Nie przegap żadnego posta

Otrzymuj powiadomienie o nowym poście prosto na Twój adres e-mail i uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów – tylko dla czytelników newslettera.

Wczytywanie...

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip