Co dzieje się w Twojej głowie, kiedy bierzesz prysznic?

Czy zdarzyło Ci się kiedyś wybiec szybko z pod prysznica, w całej swej okazałości, tylko po to, aby zapisać gdzieś genialny pomysł, który niespodziewanie pojawił się w Twojej głowie?

Mi nie, ale wiele razy byłem blisko… Niemniej, w moim przypadku prysznic jest jakimś wyjątkowym miejscem, w którym na świat przychodzą najlepsze pomysły. Okazuje się, że bardzo wiele osób ma podobne doświadczenia. Dziś postaram się wyjaśnić tę prysznicową zagadkę.

Czynnik 1: dopamina

Istnieje duża korelacja pomiędzy ilością dopaminy a poziomem kreatywności. Jak pokazują badania osoby z różnymi chorobami psychicznymi, mają podobny poziom dopaminy i receptorów D2, do osób wysoce kreatywnych. Nie dziwne, że geniusze są często trochę szaleni. Gdyby było inaczej, nie mogliby rozwiązywać niesamowicie trudnych problemów.

Thinking outside the box might be facilitated by having a somewhat less intact box. – dr Ullén, Karolinska Institutet’s Department of Women’s and Children’s Health

Im więcej dopaminy jest wyzwalane, tym bardziej kreatywni jesteśmy. Typowe czynności, które sprawiają, że jesteśmy bardziej zrelaksowani i czujemy się dobrze, a tym samym produkujemy więcej dopaminy, to np.:

  • ćwiczenia fizyczne,
  • prysznic,
  • jedzenie odpowiednich pokarmów (banany, migdały, awokado),
  • wysypianie się,
  • osiąganie własnych celów.

Skoro tak różnorodne czynności potrafią zwiększyć poziom dopaminy, to dlaczego nie jesteśmy wyjątkowo kreatywni cały czas? Potrzeba czegoś więcej.

Czynnik 2: rozproszenie

Rozproszenie? Przecież wszędzie mówi się, aby być lepiej skupionym i ograniczać czynniki powodujące rozpraszanie się. Owszem, ale skupienie nie jest dobre zawsze i wszędzie. Zwłaszcza jeśli pracujesz nad problemem i nie możesz nic wymyślić. Wtedy najbardziej potrzebujesz oderwać się od zadania i zająć się czymś innym.

Kreatywności nie da się wymusić. Można ją jedynie zaprosić. Prysznic, jak wiemy, stanowi doskonałe rozproszenie. Wtedy na chwilę odrywamy się od nieefektywnych rozwiązań i w naszych umysłach pojawia się miejsce na nowe, kreatywne pomysły. Zwłaszcza, że podnosi nam się poziom dopaminy.

Pamiętaj, że Twoja podświadomość ciągle pracuje nad rozwiązaniem problemu. Jak już pisałem w artykule Mało znane sposoby na wzbudzanie kreatywności – podświadomość nie podsunie Ci rozwiązania, jeżeli Twój umysł jest skoncentrowany i zapchany rozwiązaniami, które świadomie wymyśliłeś.

Czynnik 3: zrelaksowany stan umysłu

To ostatni, z 3 kluczowych czynników, które sprawiają, że nasz umysł pracuje efektywniej.

Kiedy jesteś skupiony i myślisz analitycznie, Twoja uwaga jest całkowicie skoncentrowana na problemie i wszystkich jego szczegółach. Kiedy jednak jesteś zrelaksowany, podąża w do wewnątrz – Twoich myśli, wspomnień i wszelkich połączeń w mózgu, które mogą być powiązane z problemem. Dlatego też zwiększają się szanse, że dostrzeżemy niespodziewane rozwiązanie.

Wyobraź sobie, że jesteś w dużym, ciemnym pokoju i posiadasz małą latarkę. Twoim zadaniem jest znaleźć jakąś rzecz. Ty jednak masz niewielkie źródło światła i możesz oświetlać tylko mały fragment pokoju w danym momencie. To właśnie metafora myślenia analitycznego.

Zrelaksowany stan umysłu i łatwy dostęp do skojarzeń, jest jak pstryczek, który w jednej chwili oświetla cały pokój. Dzięki temu widzisz wszystko. Odnalezienie rozwiązania w takim stanie jest dużo prostsze, prawda?

Kabina prysznicowa to środowisko, w którym większość ludzi się relaksuje i odpręża.

To więc magiczna mieszanka kreatywności: zwiększony poziom dopaminy, oderwanie od problemu i zrelaksowany stan umysłu. Wtedy masz największe szanse, że Twój mózg pomoże Ci z znaleźć upragnione rozwiązanie. Dosyć często te trzy czynniki spotykają się pod prysznicem.

Jeśli ten artykuł Cię zaciekawił, to proszę o zalajkowanie go.

Nie przegap żadnego posta

Otrzymuj powiadomienie o nowym poście prosto na Twój adres e-mail i uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów – tylko dla czytelników newslettera.

Wczytywanie...

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip