Ten artykuł przeznaczony jest dla osób, które dbają o to co jedzą. W artykule przygotowałem szkodliwe i podstępne nawyki żywieniowe, na które trzeba uważać.

1. Nadużywanie alkoholu

Nie mam na myśli alkoholizmu, ale regularne popijanie dla relaksu. Może piwko lub dwa co wieczór. Alkohol jest szczególnie groźny z punktu widzenia zdrowia i szczupłego ciała, ponieważ w wielu przypadkach zmniejsza zahamowania oraz zwiększa apetyt.

Takie połączenie prowadzi do konsumowania nadmiernych ilości kalorii, w postaci słodkości, chipsów, orzeszków ziemnych, ale także standardowego jedzenia. Mamy więc do czynienia z efektem domino.

2. Omijanie posiłków

To chyba najpopularniejszy nawyk świata. Ludzie jedzą dużo, ale rzadko. 2-3, a nawet 4 posiłki dziennie, to za mało.

Twoja porcja jedzenia powinna zajmować taką objętość co 1.5 Twojej pięści. Jeść powinieneś co około 2-3 godziny. W sumie to przynajmniej 5 posiłków dziennie. Chodzi o to, żebyś nie był na zmianę głodny i najedzony, ponieważ takie fluktuacje w metabolizmie nie służą dobrej sylwetce. Najlepiej jeść tak, aby metabolizm był na stałym poziomie.

Sam kiedyś byłem przekonany, że powinienem rzadziej jeść i chodzić głodny. Błąd! Schudłem dopiero gdy zacząłem jeść często, ale w małych porcjach. Obecnie, praktycznie cały czas chodzę najedzony :). Ilość i zawartość kalorii w Twoich posiłkach powinna spadać wraz z upływem dnia. To znaczy najadamy się na śniadanko, a im bliżej do kolacji tym jemy mniejsze porcje i mniej kaloryczne rzeczy.

Przypomniał mi się pewien cytat, który dobrze to obrazuje:

Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi.

4-5 godzin przerwy pomiędzy posiłkami to za dużo. Staraj się tego unikać.

3. Nadmierna konsumpcja zdrowego jedzenia

Owoce, warzywa – pyszne i bardzo zdrowe. Owszem, ale w odpowiednich ilościach. Owsianka nawet na samej wodzie, ale w zbyt dużych ilościach nie jest zdrowa. Podobnie z owocami, szczególnie przed snem.

4. Dietetyczne jedzenie

Dietetyczna cola, chipsy, batony… Bardzo często widzę na opakowaniach produktów spożywczych napis bez cukru, a w składzie napis cukier. Często jest tak, że produkty bez cukru smakują równie dobrze co te z cukrem, ponieważ zamiast cukru dodano do nich sporo dziwnych i niezdrowych składników.

5. Liczenie kalorii

Badania pokazują, że ludzie, którzy liczą kalorie są z tego powodu bardziej zestresowani. Co więcej, liczba pochłoniętych kalorii to nie wszystko. Liczy się jeszcze czas konsumpcji oraz ich jakość. Kilkaset kalorii chipsów różni się od kilkuset kalorii zawartych w kanapkach z chlebem razowym, awokado i pomidorami.

6. Unikanie tłuszczów

Zdrowe tłuszcze są potrzebne. Unikanie każdej postaci tłuszczów za wszelką cenę, może mieć poważne konsekwencje zdrowotne. Przeglądając sieć natrafiłem na sporo szczupłych osób, które szczyciły się tym, że codziennie jedzą kanapki z masłem orzechowym i bananem (swoją drogą to pycha).

Oczywiście istnieje różnica pomiędzy masłem orzechowym z solą, cukrem i nie wiadomo czym, a masłem po prostu z orzechów.

Jeśli chodzi o tłuszcze to warto pamiętać w swojej diecie o: awokado, orzechach, oleju kokosowym lub z pestek winogron. Oczywiście forma w jakiej je przyswajasz ma znaczenie (smażone lub nie). Generalnie jeśli chodzi o jedzenie, to nie należy myśleć na skróty w stylu: owsianka jest zdrowa, to zjem od razu 2 kg, cola jest dietetyczna, to będę ją pił codziennie, tłuszcze są potrzebne, to będę jadł kanapki z wędliną od rana do wieczora.

Jeśli już wyciągasz jakiś wniosek, to upewnij się, że jest słuszny. Pamiętaj, że chodzi o Twoje zdrowie. Mówię to po swoim przykładzie, bo jako amator zdrowego jedzenia kilka razy wpadłem w taką pułapkę.

7. Jedzenie spowodowane emocjami

Nuda, złość, smutek, celebrowanie sukcesu to często powody, aby coś przekąsić. Od dziecka jesteśmy uczeni, że słodycze to dobra nagroda lub prezent, a przy okazji faktycznie poprawiają humor. Ciężko się im oprzeć.

Jak z tym skończyć? Nie jest to łatwe, ale należy znaleźć sobie jakieś zastępstwo, które jest zdrowe (a przynajmniej nie szkodzące), ale równie przyjemne. Nie mam tu na myśli innego jedzenia, ale całkiem inną czynność.

Mam nadzieję, że artykuł był interesujący i przydatny. Ignorowanie problemu i udawanie, że nie przeszkadza jest krótkoterminowym rozwiązaniem. Radzenie sobie z nim jest za to krótkoterminowo bolesne, ale opłacalne w dłuższej perspektywie.

Ten artykuł jest napisany przez amatora, nie specjalistę. Są to porady, z którymi od dawna spotykam się na sieci i sam z powodzeniem stosuję we własnym życiu.

Nie przegap żadnego posta

Otrzymuj powiadomienie o nowym poście prosto na Twój adres e-mail i uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów – tylko dla czytelników newslettera.

Wczytywanie...

Chętnie poznam Twoją opinię – skomentuj tego posta na portalach społecznościowych. Nie zapomnij mnie otagować, jeśli chcesz mieć pewność, że zobaczę Twój komentarz.

Polub Brieftip